İsveçli araştırmacıların yaptığı bir çalışmaya göre, yüksek kalorili gıdalar şaşırtıcı bir yolla tanıtılıyor.
Çalışmada, sosyal medya kullanıcısı 13-19 yaş grubundaki gençlerin, yüksek kalorili gıdaları tanıtan pazarlama mesajlarını güçlendirdiği öne sürüldü.
Appetite dergisinde yayınlanan çalışma, ergenlik çağındaki İskandinav gençlere ait 1.000’in üzerinde Instagram hesabının analizine dayanıyor.
Çalışmada, çevrim içi görüntü paylaşımına dayanan bir sosyal ağ olan Instagram’da 300 milyonun üzerinde aktif kullanıcı bulunduğu belirtildi. Çalışmaya göre, hesapların %85’inde en az bir gıda görüntüsü paylaşımı yapıldı. Çalışmada en çok paylaşılan gıda ürünlerinin şekerleme, kurabiye ve benzeri ürünler, tatlı içecekler, çikolata ve dondurma olduğu belirlendi. Paylaşılan görsellerin yalnızca %22’sinde meyve ve sebzeler vardı.
Çalışma, ergenlerin kalori içeriği yüksek, besin içeriği düşük sağlıksız gıdaların fotoğraflarını paylaşma yönünde bir eğilimi olduğunu ortaya çıkardı.
Araştırma ekibinden Christopher Holmberg’e göre bu eğilim, kalori içeriği yüksek, besin içeriği düşük sağlıksız gıdaların genç tüketicilere pazarlanma yöntemindeki kademeli bir değişimi gösteriyor olabilir.
Gothenburg Üniversitesi, Gıda ve Beslenme ve Spor Bilimi Bölümü’nde görev yapan Holmberg, “genelde, Instagram’da paylaşılan görüntülerin %68’inde, yüksek kalorili ve besin içeriği düşük gıda ürünleri yer alıyor,” ifadelerini kullandı.
Araştırmacılar, diğer gıda kategorileriyle kıyaslandığında sağlıksız gıdalar ile olumlu tasvirler ve neşeli ortamlar arasında oldukça güçlü bir bağ bulunduğunu keşfetti.
Araştırmacılar; Coca Cola, Starbucks’ın Frappuccino ürünü ve Ben & Jerry’s dondurmasının paylaşılan görüntülerle iyi bir şekilde temsil edildiğini ve gençlerin Instagram hesapları yoluyla bu ürünlerin reklamına yardımcı olduğunu belirledi.
Sosyal medya ve gençler
Görüntüye dayalı iletişimin gittikçe popüler hale gelmesiyle, İsveçli gençlerin de yazıya dayalı iletişimden uzaklaştığı düşünülüyor.
13 ile 16 yaş arasındaki İsveçli gençlerin %91’inin sosyal medya kullandığı, en çok tercih edilen platformun ise Instagram olduğu belirlendi.
Çalışmaya göre, genç İsveçlilerin %75’i Instagram kullanırken, 13 ile 17 yaş arasındaki ABD’li gençlerin %52’si Instagram kullanıyor.
Pazarlamadaki değişim
Christopher Holmberg, sağlıksız gıdaların geleneksel medya yoluyla çocuklara pazarlanması konusundaki tartışmalar ve Instagram gibi sosyal ağların büyümesi dikkate alındığında, çalışmanın söz konusu gıdaların reklam yapılma biçimindeki değişimi gösterdiğini ifade etti.
GIDAHATTI DERGİSİNİ ÜCRETSİZ İNDİRİN
(4)