Ramazan ayı öncesinde gıda piyasalarındaki son gelişmeleri değerlendiren Türkiye Gıda ve İçecek Sanayi Dernekleri Federasyonu (TGDF) Başkanı Şemsi Kopuz, Ramazan’da gıda fiyatlarına zam beklemediklerini söyledi.
TGDF’nin her yıl Ramazan ayı öncesinde düzenlediği geleneksel basın toplantısında gazetecilerle bir araya gelen TGDF Başkanı Şemsi Kopuz, dünya ve Türkiye’de gıda piyasaları ve fiyatları hakkında değerlendirmelerde bulundu.
Gıda sektöre Ramazan’a hazır!
Gıda ve içecek sektörü olarak hazırlıklarının tamam olduğunu ve Ramazan ayı süresince hemen hiçbir gıda ürününün temininde ve piyasaya arzında sıkıntı yaşanmayacağını belirten Kopuz, şunları söyledi:
“Ramazan Ayında piyasalarda eski Ramazanlar gibi olmasa da bir hareketlilik göze çarpıyor. Eski Ramazanlarda insanımızın ‘gıdayı stoklamak’ gibi bir alışkanlığı vardı. Ve bu alışkanlık, her Ramazan öncesinde fiyat artışlarına sebep olur, fiyatlarda istenmeyen spekülatif oynamalar yaşanırdı. Son yıllarda stok kaygısından eser kalmadı. Bunun en önemli nedenlerinden biri, tüketicinin artık her dönemde her türden gıda ve içeceğe çok rahat bir şekilde ulaşabilmesidir.
Buna etki eden iki önemli faktörden birincisi; tarımsal üretimimiz ile birlikte gıda ve içecek üretimimiz de yıldan yıla artıyor. Öyle ki, günümüzde 75 milyon insanımızı ve ülkemize gelen yaklaşık 30 milyon turisti doyuracak gıdayı üretebiliyoruz. Hatta üstüne, 12 milyar dolar bir ihracat gerçekleştiriyoruz.
İkincisi ise sanayimizin giderek büyüyen dağıtım ağı ve perakende sektöründeki gelişmedir. Tüketicimiz, gelişen bu sektörler sayesinde binlerce çeşitte gıda ve içecek ürününe kolaylıkla ulaşabilmektedir. Bugün Anadolu’nun en ücra köşelerinde bile insanımız, büyük şehirlerde satın aldığımız hemen tüm gıdaları bulabilmektedir.
Geldiğimiz noktada, eski Ramazanlardaki “gıda ve içecek bulabilir miyiz” kaygısından uzaklaştığımızı görmekle birlikte, “Ramazan’da zam olacak mı?” sorusunun her yıl tüketicilerimizin kafasında tekrar oluştuğunu görüyoruz.
Tabii ki bu tüketicimizin cevabını bilmek istediği haklı bir konudur. Ancak şu da iyi bilinmelidir ki, globalleşen dünyada gıda fiyatları artık hiçbir ülke için yerel sorun değildir. Dünya artık birbirine bağımlı bir dünyadır. Dünya Bankası gibi uluslararası kuruluşlar, geride bıraktığımız yıl itibariyle 2025 yılına kadar inişli-çıkışlı olsa da gıda fiyatlarının genel düşme eğilimini koruyacağı tahmininde bulunmaktadır.
Geçen yıldan bu yana dünya gıda fiyatlarındaki düşmenin bu yılda etkisini gördüğümüzü söyleyebilirim. Buradan yola çıkarak şunu ifade edebilirim, mevsiminde tüketilen ürünlerde sıkıntı yaşanmamaktadır. Dolayısıyla, Ramazan ayında gıda fiyatlarının seyrinde herhangi bir keskin yükselme beklenmemektedir.”
Fiyatlar düşme eğiliminde
Son birkaç yıl içinde bakliyat grubuna verilen desteklerde %150 oranında bir artış olduğunu ifade eden Şemsi Kopuz, bunun üretim artışını da beraberinde getirdiğini söyledi. Ramazan ayında artan %30’luk bakliyat talebine stokların hazır olduğunu ve bulgur, fasulye, pirinç fiyatlarında ortalama %10-15 arası düşme gözlemlendiğini kaydeden Kopuz, sofralık zeytine zam olmayacağını, zeytinyağında da Ramazan kampanyası ile fiyatların bir miktar aşağıya çekileceğini kaydetti.
Kopuz’un verdiği bilgiye göre, geçen yıl rekolte düşüklüğüne bağlı olarak tırmanışa geçen salça fiyatları, bu yıl rekolte artışı ve kalitedeki yükseliş sonucu %10 civarında gerilemiş bulunuyor. Süt ve süt ürünleri ve makarnada da fiyatlar değişmedi. Sebze ve meyve de, mevsimin etkisiyle bol ve düşük fiyatlı.
İklim şartlarının yıl içinde normal seyretmesiyle Ramazan ürünlerinden kayısı yüzde 6, fındık yüzde 40, ceviz yüzde 20 oranındaki düşüşlerle en yüksek fiyat indirimini yaşadı.
İftar sofralarının vazgeçilmesi Güllaç fiyatları da stabil seyrediyor.
Kırmızı ette fiyat yükselmez, pastırma talebi artar!
Kırmızı et fiyatlarına yönelik olarak da değerlendirmelerde bulunan TGDF Başkanı Şemsi Kopuz, “Bu yıl fiyatlarda yine dalgalanmalar olsa da bir önceki yıl kadar yükselme eğrisi oluşmamıştır. Dönem içinde kırmızı et fiyatları ortalama yüzde 9 oranında artış göstermiştir. Fakat Ramazan ayında olağanüstü bir artış öngörmüyoruz. Bu ayda özellikle geleneksel ürünümüz olan pastırmaya yönelik talep artışı yaşanmakta. Buna bağlı olarak pastırma fiyatlarında hafif bir artış görüyoruz.” dedi.
TGDF olarak ilk defa ette KDV indirimi konusunu gündeme getirdiklerini hatırlatan Kopuz; “Hayvancılık politikalarının belirlenmesinde büyük önem taşıyan tarım istatistiklerinin gözden geçirilmesi suretiyle sağlıklı veriler elde edilmesi, Küçükbaş hayvan sayısının ve üretiminin artırılması, tüketiminin teşviki için çalışmaların yoğunlaştırılması, Besicilerin planlama yapabilmesi için destek miktarlarının orta vadeli dönemler halinde belirlenmesi” gibi kırmızı et konusunda çözüme yönelik önerilerin altını çizdi.
Kumanya Pazarı %50 büyür
Ramazan ayının bir özelliği de bu ayda yardımlaşma ve ikramın her zamankinden daha fazla olması. Her Ramazan’da yüzbinlerce gıda kumanyası hazırlanıyor. Bu kumanya paketlerinde yağından şekerine, pirincinden makarnasına çeşitli gıda ürünleri bulunuyor.
Ramazan kumanyalarında hacmin geçen yıl alışveriş çekleriyle birlikte 2 milyar TL civarında gerçekleştiğini tahmin ettiklerini ifade eden TGDF Başkanı Kopuz; “Bir önceki yılın seyrine bakarsak, bu yıl pazarın 3 milyar TL’ye ulaşacağını öngörüyoruz. Geçen yıl yaşanan yüzde 50 oranındaki daralmayı, seçim dönemine denk gelinmesi ile açıklayabiliriz.” dedi.
GIDAHATTI DERGİSİNİ ÜCRETSİZ İNDİRİN
(5)