Birleşik Krallık’taki şekerleme ve atıştırmalık sektöründeki gıda üreticileri, Avrupa Birliği’nden ayrılma kararı sonrası ABD ile ticareti arttırma kararı aldı.
26-28 Haziran tarihlerinde New York’ta düzenlenen Summer Fancy Food Show isimli gıda ve içecek fuarına katılan İngiliz gıda firmalarının bir kısmı ABD ile ticaretin arttırılması gerektiğini düşünüyor.
Birleşik Krallık’ın Avrupa Birliği’nden ayrılmasının oylandığı referandumda %52 oranında “ayrılma” oyu kullanıldı. Bu sonuç, hammaddelerini Avrupa kıtasından temin eden ve Avrupa’ya çok sayıda ihracat yapan firmalar arasında endişeye neden oldu.
İngiltere gıda ve içecek ihracatının %70’i Avrupa’ya yapılıyor
Etkinlik öncesinde, İngiltere fuar organizatörü Gıda & İçecek İhracat Birliği (FDEA) şunları söyledi: “2015 yılında, İngiltere’nin gıda ve içecek ihracatının %70’i AB’ye yapıldı. AB’nin gıda ve içecek endüstrisi için ne kadar önemli olduğunu düşünüldüğünde, bu piyasaya erişimi sürdürmek oldukça önemli.
Ortaklarımızla ve devletle yakından çalışarak gıda ve içecek sektörünün çıkarlarının gündemde kalmasını sağlayacağız.”
Piyasa analiz firması Euromonitor, şekerleme ve atıştırmalık ürünlerin Brexit’ten en çok etkilenen gıda ürünü kategorileri olacağını düşünüyor.
Brexit gıda endüstrisi için büyük bir dezavantaj
Fuardaki firmalardan biri de, kurabiye ve kraker üreten Walkers Shortbread Ltd’ydi. İş hacminin %40’ı ihracatlardan oluşan firma, İngiltere bisküvi firmaları arasında en yüksek ihracat oranlarından birine sahip.
Firmanın yönetici direktörü James N. Walker, Avrupa’nın kendileri için çok önemli olduğunu söyledi.
Walker, “Avrupa, ABD’den sonraki en büyük 2. ihracat piyasamız. Brexit İngiltere için önemli bir gerileme, İngiliz gıda endüstrisi içinse büyük bir dezavantaj” ifadelerini kullandı.
Birleşik Krallık AB’den ayrılma yönündeki resmi başvurusunu yaptıktan sonra, AB üyeliği koşullarını değiştirmeye yönelik yeni anlaşmayı görüşmek için 2 yıllık bir süre olacak.
İskoçya da bir referandum düzenleyebilir ve böylece AB’de kalma veya bağımsız olarak AB’ye tekrar katılma fırsatı elde edebilir.
Firmasının iş stratejileri konusunda esnek olacağını ifade eden Walker, “Firmamızın sürdürülebilir bir şekilde büyümesine yardım eden Avrupalı birçok işçimiz var. Para birimi dalgalanmaları nedeniyle zor bir yıl bizi bekliyor. Firmanın %3-4 civarında bir büyüme oranını yakalaması beni mutlu edecek.” diye konuştu.
ABD’deki dağıtımı arttırma hedefi
Walkers Shortbread ve İskoç patates cipsi firması Mackie’s Chips, ABD’deki dağıtımlarını arttırmayı hedefliyor.
Firmanın küresel marka yöneticisi Rebecca Russell, 16 farklı patates cipsi üreten Mackie’s firmasının üretiminin %15’ini ihraç ettiğini, ancak ihracatının yalnızca %5’inin Avrupa piyasasına gittiği bilgilerini verdi. Firmanın bu yılki önceliği ABD’deki dağıtımı arttırmak.
Russell, “Brexit’in yaptığımız işler üzerindeki ilk etkisinin nasıl olacağını bilemiyorum” dedi.
Brexit kararı, bazı işletmelerin tedarik stratejilerini gözden geçirmesine neden olabilir.
GIDAHATTI DERGİSİNİ ÜCRETSİZ İNDİRİN
(6)