ABD merkezli danışmanlık firması Boston Consulting Group, Türk Hava Yolları’nı (THY) geleceğin en iyi 10 şirketi arasında gösterdi. Grup, önümüzdeki yıllarda özellikle Avrupa’daki köklü şirketlerin kabusu olacak 10 şirketin gelişmekte olan ülkelerden olduğunu bildirdi.
Alman Der Spiegel’in internet sayfasında yer alan haberde, Türk Hava Yolları’nın Alman hava yolu devi Lufthansa’nın “kabusu” haline geldiği, THY’nin Lufthansa’yı köşeye sıkıştırdığının son örneğinin Avrupa Futbol Şampiyonası’nda yaşandığı belirtildi. Der Spiegel, THY’nin reklamlarının ana sponsor olarak her maçta göründüğünü, Alman devi Lufthansa’nın ise sadece Alman Futbol Federasyonu’nun ve dolayısıyla Alman Milli Takımı’nın sponsoru olduğunu yazdı.
Türk Hava Yolları’nın sadece Lufthansa ile rekabet etmediği ve dünyanın en önemli markaları arasına girmek için yarıştığı vurgulanan haberde, şimdiden dünyada 289 noktaya uçan THY’nin İstanbul’da inşa edilen yeni havalimanı ile konumunu daha da güçlendireceği kaydedildi. Ayrıca, Türk Hava Yolları’nın dünyaca ünlü futbolcu Messi ve Hollywood’daki ünlü oyuncularla reklam anlaşmaları yaptığı ve 2015 yılında yolcu sayısını yüzde 14 artırarak 61.2 milyon kişiye çıkardığı bilgisine yer verildi.
Der Spiegel’e göre, Türk Hava Yolları THY ile birlikte Avrupa’daki köklü şirketlerin kabusu haline gelen 10 şirket şunlar:
Petronas/Malezya
Malezya’nın tüm petrol ve doğalgaz kaynaklarının sorumlusu olan Petronas “Fortune Global 500” listesinde 75’inci sırada yer aldı. Malezya’nın başkenti Kuala Lumpur’daki ikiz kuleleriyle de tanınan şirket Formula 1’in ana sponsorluğunu üstleniyor. Petronas, sektöründe ExxonMobil, Shell ve Gazprom’la rekabet ediyor.
ChemChina/Çin
Çin’in en büyük kimya şirketlerinden olan ChemChina, devlet tarafından 2004 yılında kurulmasına rağmen dünyanın en büyük şirketleri arasına girdi. Avrupa’da büyük satın almalarla ismini duyuran ChemChina lastik üreticisi Pirelli ile Krauss Maffei’yi bünyesine kattı. 45 milyar dolar cirosuyla ülkesinin en büyük kimya şirketi olan ChemChina, İsviçre merkezli tarım ilaçları şirketi Syngenta’yı 43 milyar dolar karşılığında bünyesine katmak için görüşmeler yapıyor.
Alibaba/Çin
Amazon’dan sonra dünyanın en büyük e-ticaret sitesi olan Alibaba, Avrupa’da “AliExpress” ismiyle sektörde yer alıyor. Alibaba, 2020’de cirosunu 806 milyar dolara çıkarmayı planlıyor.
Xiamoi/Çin
Çin’in en hızlı büyüyen cep telefonu üreticisi olan Xiaomi, dünya çapında Apple ile rekabet etmek amacıyla Microsoft’la anlaştı. Microsoft üzerinden ABD pazarına girmeye hazırlanan Xiaomi, cep telefonu üretiminde Apple, Samsung, Huawei ve Lenovo’dan sonra 5’inci sıraya yükseldi.
Etihad/Abu Dabi
Abu Dubai merkezli hava yolu şirketi Etihad, ucuz fiyat politikasıyla Lufthansa ve Air France’la kıyasıyla bir rekabet içinde.
Geely/Çin
Çin otomobil şirketi Geely, İsveç merkezli otomobil üreticisi Volvo’yu bünyesine katarak adını duyurdu.
Aspen Pharma/Güney Afrika Cumhuriyeti
“Afrika’nın eczanesi” sloganıyla dünya ilaç endüstrisinde yer alan Güney Afrika Cumhuriyeti merkezli Aspen Pharma, ilaç şirketi Astra-Zeneca’yı satın alarak Alman ilaç devlerinin korkulu rüyası haline geldi. Halen 150 ülkeye ilaç satışı gerçekleştiren şirketin uzmanlığı ise AIDS ve verem ilaçları.
Natura/Brezilya
Doğal kozmetik ürünleri üreticisi Natura da gözünü Avrupa piyasasına diken şirketlerden. Brezilya merkezli Natura şu anda Fransa’ya odaklanmış durumda. Ürünleriyle Body Shop, Yves Rocher ve Weleda’yı hedef alan Natura 2 milyar avroluk cirosunun 61.5 milyon avrosunu yeni ürünleri geliştirmek için harcadı.
Concha y Toro/Şili
Şili merkezli şarap üreticisi Concha y Toro dünyanın en büyük dördüncü şarap üreticisi. İngiltere’de Casillero del Diablo markasıyla sektörde önemli bir paya sahip olan şirket, 145 ülkeye ihracat yapıyor.
GIDAHATTI DERGİSİNİ ÜCRETSİZ İNDİRİN
(23)