Bir dönem yağ tüketiminin sağlıksız olduğu gerekçesiyle uzak durulan tereyağı, son dönemde tüketimindeki artış hızıyla öne çıkıyor. Ambalajlı Süt ve Süt Ürünleri Sanayicileri Derneği (ASÜD) verileri, son 5 yılda tüketimi en fazla artan süt ürününün yüzde 66,14 ile tereyağı olduğunu gösterdi. Tereyağını, yüzde 28,33 ile peynir takip ediyor.
Anadolu Ajansı muhabiri Ayşe Böcüoğlu Bodur’un ASÜD verilerinden derlediği bilgilere göre, Türkiye’de tereyağı tüketimi, son 5 yılda yüzde 66,14 artışla 74 bin 166 tona yükseldi. Tereyağı, bu artış hızıyla süt ürünleri tüketiminde en yüksek artış oranının görüldüğü ürün oldu.
Türkiye’de 2011 yılında 201 kilogram olan kişi başı süt ve süt ürünleri tüketimi, geçen yıl 236 kilograma yükseldi. 2011-2015 döneminde kişi başı toplam tüketim ise bin 142 kilogram olarak gerçekleşti.
Tereyağı, söz konusu dönemde tüketiminde en çok artış görülen süt ürünü oldu. 2011 yılında 44 bin 638 ton olan tereyağı tüketimi, yüzde 66,14 artarak 74 bin 166 tona çıktı.
Peynir ise artış oranı itibarıyla ikinci sırada yer aldı. Peynir tüketiminde 2011-2015 yılları arasında yüzde 28,33’lük artış görüldü. 2011’de 522 bin 250 ton olan toplam tüketim, geçen yıl 670 bin 224 ton olarak kayıtlara geçti.
İçme sütü tüketimi, 2011’de 1 milyon 164 bin 877 ton iken, yüzde 13,57 artarak geçen yıl 1 milyon 322 bin 984 tona yükseldi.
Yoğurt tüketimindeki artış oranı ise yüzde 12,7 olarak hesaplandı. 2011’de 1 milyon 6 bin 114 ton olan tüketim, geçen yıl 1 milyon 133 bin 943 tona çıktı.
Beş yıllık dönemde toplamda 6 milyon 346 bin 551 ton içme sütü, 5 milyon 376 bin 963 ton yoğurt, 3 milyon 3 bin 149 ton peynir, 298 bin 8 ton tereyağı tüketildi.
Ülkemizde süt ve süt ürünleri tüketimi konusunda değerlendirmelerde bulunan Ambalajlı Süt ve Süt Ürünleri Sanayicileri Derneği (ASÜD) Başkanı Harun Çallı, Türkiye’de kayıt dışının yüksek olmasının süt ve süt ürünleri tüketim rakamlarının belirlenmesini zorlaştırdığını ifade etti.
Çallı, piyasaya sürülen içme sütlerinin içinde çoğunlukla 1 litrelik karton ambalajlarda olan UHT sütünün, 846 bin 816 ton ile sanayi üretiminin yüzde 61,4’ünü oluşturduğunu söyledi.
Türkiye’de yoğun olarak tüketilen süt ürünlerinden birinin de peynir olduğunu vurgulayan Çallı, “Beyaz peynir büyük bir pazar payına sahip ve üretimine paralel olarak tüketiminde de artış olmaktadır. Yerinde tüketim kanalları, paketli ürünlerin yanı sıra marketlerin şarküteri reyonlarından ve açık pazarlardan da peynir satın alıyor.” dedi. Çallı, şu bilgileri verdi:
“Yeme-içme mekanlarının büyük miktarlarda alım yaptıkları üretici ya da toptancıları da tercih etmesinin etkisiyle paketli ürünlerin payı oldukça yüksek. Kültürümüzde önemli bir yere sahip olan yoğurt, içme sütünden sonra entegre süt işletmeleri tarafından toplanan süt miktarının en çok işlendiği süt ürünüdür. Ayrıca tereyağı, besin değeri açısından oldukça yüksek ve protein miktarına sahiptir. Tüketimi oldukça yaygındır ve en yüksek ithalat miktarına sahip süt ürünüdür.”
(5)