Son dönemin parlayan yıldızı, satın aldığı köklü markalarla sektörünün en büyük 3 küresel oyuncusundan biri haline gelen Yıldız Holding’in bu başarısı Çin’de ders kitaplarına girdi.
Eğer küresel bir marka çıkarmakta zorlanıyorsan, küresel bir marka oluştur. Bu konuda en önemli adımı atan şirket Yıldız Holding olarak bilinir. Son 8 yılda satın aldığı köklü markalarla sektörünün en büyük 3 küresel oyuncusundan biri haline gelen Yıldız Holding’in bu başarısı kitap olacak türde.
Aslında bu konuda da Çinliler bizden hızlı davranmış yine. Çin’de okullarda da okutulan ders kitaplarında son dönemin parlayan yıldızı; Yıldız Holding’den bahsediliyor.
Lüks tüketim alanında örnek gösterilen bu başarının kilit noktası Godiva ile başarı hikayesinin yazarı Ülker Ailesi hakkında yazılmış bazı bölümler…
En genci 18 yaş büyük
2007’de Godiva’yı 850 milyon dolara alan Ülker, 2013’te ABD’li DeMets Candy için de 221 milyon dolar ödemişti. Ülker, son olarak, 2014’ün son aylarında da İngiltere merkezli United Biscuits’i 3 milyar dolar karşılığında bünyesine katmıştı. Ülker’in yaptığı 4 milyar dolarlık bu 3 satın alma aslında büyük bir tarihi de bünyeye katmak demek.
Bilindiği gibi Ülker, 1944’te kuruldu. Satın aldığı Godiva, Ülker’den 18 yaş daha büyük. DeMets Candy ise biraz daha köklü aslında; 1896 yılında kurulmuş bir şirket. Ülker’e katılan son firma olan United Biscuits ise bu işin öncülerinden. Bu şirketin şemsiyesi altındaki McVitie’s1830’ da, Carr’s 1831’de, Delacre 1891’de, Verkade 1896’da ilk üretime başlamış. Bu kadar tarihi markaları bünyeye katmak, Ülker’i daha çok kitaplara konu edecek gibi görünüyor. Kerim Ülker/ Dünya
Yıldız Holding hakkında…
Yıldız Holding’de büyümesinin ana eksenini geçmişte olduğu gibi bugün de “gıda” oluşturuyor. Holding çatısı altındaki gıda alanında faaliyet gösteren şirketler 320 markayla tüketiciye doğrudan ulaşıyor.
Temelleri, 1944 yılında Asım ve Sabri Ülker’in Eminönü Nohutçu Han’da kurduğu bisküvi atölyesi ile atıldı. O zamanlar 20. yüzyılın ilk yarısında İstanbul’un dünyadaki endüstriyel gelişmelere yetişmeye çalışan nadir imalathanelerinden biriydi. Bu küçük imalathaneden, zorlu ve sabırlı bir yolculuğun sonunda 21. yüzyıla entegre bir gıda grubu olarak girdi.
Global anlamda dikkat çeken başarıların sonucu olarak, stratejik ortaklık için dünya devlerinin tercih ettiği kuruluşlardan biri haline geldi. Cargill, Gumlink ve Kellogg’s gibi devlerle gerçekleştirilen işbirlikleri, holdingi bir dünya markası haline getirdi.
Godiva’nın 2007 yılı sonunda satın alınmasıyla Belçika ve ABD’deki iki üretim tesisini de bünyesine katmış oldu. Bu satın alımları 2011 yılında, İtalyan ambalaj şirketi Nuroll ve 2014 başında Demet’s Candy Company takip etti. Son olarak 2014 sonunda United Biscuits ile global bir oyuncu olma yolunda büyük bir adım atılmış oldu.
2013 yılında 15,7 milyar lira brüt cirosuyla yalnız Türkiye’de değil, Orta ve Doğu Avrupa, Ortadoğu ve Afrika’nın en büyük gıda grubu olmayı başardı. 25’i yurtdışında toplam 77 fabrikasında bisküviden çikolataya, süt ve süt ürünlerinden makarnaya, gıda perakendeciliğine kadar geniş yelpazedeki üretim ağıyla çalışan sayısı 50 bin’e ulaştı.
(12)