Temmuz ve Ağustos aylarında ciro düşüşleri yaşayan AVM’ler, Eylül ayı birlikte gidişatı tersine çevirdi. AVM Ciro Endeksi, Eylül ayında yüzde 7,6 oranında artışla, 199 puana ulaştı.
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademik Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Eylül 2016 sonuçları açıklandı.
AYD’nin açıklamasına göre, AVM ciro endeksi 2016 Eylül döneminde bir önceki yılın aynı ayına göre nominal yüzde 7,6’lık artışla 199 puana ulaştı. AVM Endeksi verileri üçüncü çeyrekte de, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 1,6 artış gösterdi ve 191 puan oldu.
AVM’lerdeki metrekare başına düşen kiralanabilir alan ciroları Eylül 2016 döneminde İstanbul’da 819 lira, Anadolu’da 720 lira olarak gerçekleşti. Türkiye geneli metrekare verimliliği Eylül 2016’da 760 liraya ulaştı. Üçüncü çeyrekte ise metrekare başına düşen cirolar, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 4’lük düşüş yaşandı. 2016 yılı üçüncü çeyrek metrekare verimliliği 729 lira olarak hesaplandı.
En yüksek ciro artışı diğer alanlarda
Geçen yıla göre 2016 Eylül döneminde kategoriler bazında endeks yüzde 8’lik artış gösterirken, en yüksek ciro artışı AVM’lerdeki diğer alanlar kategorisinde yüzde 23 olarak gerçekleşti. Hipermarket kategorisi yüzde 16, giyim kategorisi yüzde 12, yiyecek kategorisi ciroları yüzde 2, ayakkabı-çanta kategorisi yüzde 0,5 artış kaydederken; teknoloji kategorisinde cirolar yüzde 21 düştü.
Ziyaretçi sayısında düşüş sürüyor
Aynı dönemde ziyaret sayısı endeksinde yüzde 4,7’lik azalma görülürken, ziyaret sayısı endeksi üçüncü çeyrek bazında da geçtiğimiz yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında yüzde 3,8 düşüş gösterdi.
AVM Endeksi Eylül ayı sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü, şunları kaydetti:
“Perakendeci ve alışveriş merkezleri yaşanan olaylar ve turist sayısındaki düşüşlerden diğer tüm sektörler gibi olumsuz etkilendi. Art arda yaşanan terör saldırıları ve darbe girişimi sonrası oldukça zor bir dönem geçirdiğimiz Temmuz ve Ağustos aylarında endekste yaşanan düşüşten sonra hızla normalleşmeye dönüldüğünü ve Eylül ayı ile birlikte endekste yeniden artışın başladığını gözlemliyoruz. Eylül ayındaki artışın etkisiyle üçüncü çeyrek bazında da artış yaşandı.
Kış dönemine girdiğimiz Eylül ayı aynı zamanda okula dönüş ve perakendede yeni sezonun da başlangıcı. Sektörümüz açısından kış dönemi hem ziyaretçi sayısı hem de ciro açısından en verimli dönem. İlk gelen veriler de bu dönemi yaz sezonu ile karşılaştırdığımızda yükselen ciro, metre kare verimliği ve ziyaret sayısı ile olumlu geçireceğimize işaret ediyor. Kategori bazlı verilerde tüm kategorilerde yükselme olmasına rağmen teknoloji kategorisindeki gerilemenin devam etmesi düşündürücü, Eylül ayı sonunda yürürlüğe giren ve kredi kartlarındaki taksit sayısını yeniden düzenleyen yönetmeliğin sektörün beklentilerini karşılayıp karşılamadığını ise önümüzdeki dönemlerde görebileceğiz.”
(6)