Temmuz ve Ağustos ayındaki düşüşlerin ardından Eylül ayında hızlı bir yükseliş gözlenen AVM ciro endeksi, Ekim ayını da düşük oranlı da olsa bir yükselişle kapattı.
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Ekim ayı sonuçları açıklandı.
Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi 2016 Ekim döneminde bir önceki yılın Ekim ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 1’lik bir artışla 204 puana ulaştı.
AVM’lerde kiralanabilir alan (metrekare) başına düşe cirolar Ekim 2016 döneminde İstanbul’da 907 TL, Anadolu’da 693 TL olarak gerçekleşti. Türkiye geneli metre kare verimliliği Ekim 2016’da 778 TL’ye ulaştı.
En yüksek artış ayakkabı-çanta kategorisinde
Ekim ayında, geçen yılın aynı ayına göre AVM ciro endeksi, yüzde 1’lik artış gösterdi. Kategoriler bazında en yüksek ciro artışı ise ayakkabı-çanta kategorisinde yüzde 10’luk artışla yaşandı. Ekim 2016’da hipermarket kategori ciroları yüzde 8, giyim ciroları yüzde 7, yiyecek ciroları yüzde 5, teknoloji kategori ciroları yüzde 5 artış kaydederken AVM’lerdeki diğer alanlar kategorisinde ise yüzde 8’lik düşüş yaşandı.
AVM Ziyaret Sayısı Endeksi’nde ise Ekim ayında, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 3,8’lik azalma kaydedildi.
“Veriler sektörümüz açısından olumlu”
AVM Endeksi Ekim 2016 sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü, şunları söyledi:
“Yaz döneminde Temmuz ve Ağustos aylarından yaşanan düşüşten sonra endeksimiz yüzde 7,6 ile Eylül ayında hızlı bir yükselişe geçmişti. Eylül ayındaki yüksek artışın ardından endeksin Ekim ayında da oran daha düşük olsa da yükselmeye devam ettiğini görmek, sektör açısından olumlu.
“Kurdaki dalgalanmalar tüketicide kaygı yaratıyor”
Yılın sonuna yaklaştığımız bu dönemler AVM’ler ve perakende sektörü açısından en yüksek ciroların yakalandığı dönemler. Kasım ayı verileri de bu doğrultuda. Ancak son dönemlerde kurda yaşanan ani dalgalanmaların tüketici gözünde kaygı yarattığını da gözlemliyoruz. Kurlardaki yükseliş harcama kalemlerinde tasarrufa yönelme eğilimi yaratabiliyor. Özellikle kategoriler bazında kozmetik, mobilya, sinema, eğlence gibi daha ötelenebilir ihtiyaçların bulunduğu diğer alanlar kategorisinde yaşanan düşüş, bize müşterilerin zorunlu harcamalarına yöneldiğini gösteriyor, Ancak giyim ve ayakkabı sektöründe hızlı çıkış devam ediyor.
Ekim ve Kasım aylarında TÜİK Tüketici Güven Endeksinde de düşüş yaşandığını gördük. Kamu otoritelerinden gelen güven verici ve yatırımı destekleyici tedbirler sonrası pozitif bir ortamda Aralık ayını geçireceğimizi düşünüyoruz.”
(5)