- Bir Etiketin Üzerindeki E- İşaretinin Anlamı Nedir?
- Barkod Numarasına Bakarak Bir Ürünün Hangi Ülkeye Ait Olduğunu Bilebilir miyiz?
- Süt Ürünleri Etiketlerinde Alerjik Maddeler Hakkında Hangi Durumlarda Bilgi Verilmelidir?
Barkodlar birçoğumuzun pek dikkat etmediği bir ayrıntıdır. Eğer hemen şu an buzdolabınıza veya kilerinize bakarsanız hemen her paketin üzerinde barkod baskısı olduğunu farkedeceksiniz. Aslında bakkal veya süpermarketlerden aldığınız hemen hemen herşeyin bir yerinde barkod numarası bulunmaktadır.
Barkodlar ilk defa 1966 yılında ticari olarak kullanıldı fakat daha sonra barkodlarla ilgili genel bir standart olması gerektiğinin farkına varıldı. 1970 yılında, Logicon adlı bir şirket tarafından ‘Evrensel Market Ürünleri Kimlik Kodu‘ standardı hazırlandı. Bu standart daha çok geliştirildi ve ‘Evrensel Ürün Kodu’ (UPC) sembol serisine yükseltildi. Bu standart, Amerika ve Kanada’da kullanıldı. Barkod numarası ve baskısına sahip ilk ürün Wrigley sakızıydı.
‘Evrensel Ürün Kodu’ oldukça benimsenen ilk barkod sembolüydü. Başlangıç tarihi genelde marketler tarafından resmi olarak tanındığı 3 Nisan 1973 olarak kabul edilir. 1976 Aralık’ da UPC’ye benzer nitelikte EAN yani ‘Avrupa Malzeme Numaralandırma’ kod formatı kabul görmeye başladı.
Genelde, Amerika ve Kanada perakende satış sınıflandırmaları için UPC barkod numarası kullanırken diğer bütün dünya ülkeleri, EAN barkod numarası kullanmaktadır. 1 Ocak 2005’den bu yana, Amerika’ da yer alan bütün perakende satış tarayıcı sistemleri, standart UPC-A’yı olduğu gibi EAN-13’ü de kabul etmek zorundadırlar. Bu değişim, mallarını Amerika ve Kanada’ya ihraç eden üreticileri, ürünlerini iki kat etiketleme gereksiniminden kurtaracaktır.
“Etiket” olarak nitelendirilen ilk 2 basamak (bazen 3) barkodun verildiği ülkeyi gösterir. Fakat bu “etiket” size ürünün hangi ülkede üretildiğini belirtmez.
(0)