AVM ciro endeksi, Temmuz ayından sonra Ağustos ayında da, 2015 yılının aynı ayına göre geriledi. Endeksteki yüzde 1,1 oranındaki düşüşte, teknoloji hipermarket ve diğer alan cirolarındaki düşüş etkili oldu.
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Ağustos ayı sonuçları açıklandı.
Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre, AVM ciro endeksi 2016 Ağustos döneminde, geçen yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında, yüzde 1,1 oranında düşüş göstererek 185 puan oldu.
AVM’lerdeki kiralanabilir alan (m2) başına düşen cirolar, Ağustos 2016’da bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 1 oranında düştü. Verimlilik, İstanbul’da 755 TL, Anadolu’da 673 TL olarak gerçekleşirken, Türkiye ortalamasında da 706 TL olarak hesaplandı.
En yüksek artış hipermarket kategorisinde
2015 yılı Ağustos ayı ile karşılaştırıldığında, bu yılın aynı döneminde kategoriler bazında endeks yüzde 1’lik bir düşüş gösterdi. Ağustos ayında en yüksek ciro artışı hipermarket kategorisinde gerçekleşti. Endeks, hipermarket kategorisinde yüzde 17, ayakkabı-çanta kategorisinde yüzde 9, yiyecek kategorisinde yüzde 6 ve giyim kategorisinde yüzde 4’lük artış kaydederken, aynı dönemde AVM’lerdeki diğer alanların ciroları yüzde 6 ve teknoloji hipermarket ciroları da yüzde 13 oranında düşüş gösterdi.
Ziyaret sayıları azaldı
Ağustos 2016 ziyaret sayısı verileri, bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında endekste yüzde 3,8’lik bir azalma yaşandı.
AVM Endeksi Ağustos 2016 sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü, 15 Temmuz darbe girişimi sonrasında AVM endeksinin Temmuz ayında yüzde 2,6’lık bir azalma gösterdiğini hatırlattı.
Hulusi Belgü, “OHAL’in de devreye girdiği Ağustos ayında da düşüşün devam edeceğini öngörmüştük. Verilere kategoriler bazında baktığımızda, artışların son iki aydır hipermarket kategorisinde yaşanıyor olması da, zorunlu ihtiyaçlar dışında alışverişin bir miktar ötelendiğini bize gösteriyor. Alışveriş merkezlerindeki kategoriler dışında kalan diğer alanlar ve teknoloji kategorilerinde yaşanan düşüşler ise endişe verici bir durum olarak değerlendirilebilir. Yaşanan üzücü olaylar sonrası bilhassa ziyaretçi sayılarındaki gerileme normal. Öte yandan cirolarda, kategoriler bazlı satışlarda ve ziyaretçi sayılarında normalleşmenin başladığını da gözlemliyoruz. Eylül ayı ile birlikte bayram alışverişi, yeni sezon ve okulların açılması ile normalleşme sürecinin devam edeceğini ve endeks verilerinde artış yaşanacağını öngörüyoruz” dedi.
(3)