Avrupalı çiftçiler dijital çağı kucaklamaya hazırlanıyor. Ancak internet bağlantısının iyi olmaması ve yeni dijital araçların yüksek maliyeti cesaret kırıcı olabiliyor.
EurActiv sitesi tarafından hazırlanan bir rapora göre Avrupalı çiftçiler dijital çağa geçmeye hazırlanıyor.
Gelişen teknolojiyle birlikte çiftçiler 2 seçenek ile karşı karşıya: çağa ayak uydurmak veya çağın gerisinde kalmanın olumsuz sonuçlarına katlanmak.
Agrinautes-Agrisurfeurs çalışmasına göre 2015 yılında Fransız çiftçilerin neredeyse tamamı (%98), haftada en az bir kez profesyonel amaçlarla internete giriyordu.
Avrupalı çiftçiler interneti hangi amaçlarla kullanıyor?
Hava durumu, sektöre özel haberler, çevrim içi bankacılık ve veri hizmetleri çiftçilerin en çok kullandığı internet hizmetleri arasında.
AB Ortak Tarım Politikası (CAP) da dijitalleşme yönündeki trendi destekliyor.
Bu ciddi verilere karşın, AB’deki çiftçiler dijitalleşme konusunda ABD’deki çiftçilerin gerisinde kalıyor.
Fransa’nın Loiret bölgesi tarım odaları başkanı Michel Masson konuyla ilgili olarak şunları söyledi: “Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada ile kıyaslandığında, yeni teknoloji Avrupa’da çok daha pahalı ve çiftçiler tarafından daha az kullanılıyor.”
GPS ve traktör kılavuz sistemleri, rekabetçi çiftçiler için halihazırda vazgeçilmez. Ancak bu cihazların Avrupa’daki yüksek fiyatları, rekabeti olumsuz etkiliyor ve Avrupalı çiftçileri dezavantajlı bir konuma getiriyor.
Bir diğer dezavantaj ise Avrupa’nın kırsal bölgelerindeki internet bağlantısının zayıflığı. Avrupa’nın kırsal bölgelerinde yaşayan çiftçilerin sahip olduğu internet bağlantısı, kentsel bölgelerde yaşayanlara kıyasla çok daha kötü.
Avrupa’da, yüksek hızlı geniş bant internet bağlantısına sahip olanların oranı kırsal bölgelerde %25’lerdeyken, şehir sakinlerinde bu oran %70 civarında.
Türkiye’de durum nasıl?
Nisan 2012 de Tarımsal Pazarlama şirketi tarafından gerçekleştirilen araştırmaya göre bilgisayar sahibi 10 çiftçiden sadece 1’i bilgisayarı iş için kullandığını söylüyor. Her 2 çiftçiden 1’i bütçeye uygun ve çiftçiye özel bir bilgisayar olursa alabileceğini belirtiyor.
Araştırma kapsamında Şubat ayında Türkiye çapında 69 ilde aktif olarak tarımla geçinen toplam 3.007 kişi ile görüşüldü.
Araştırmaya katılan çiftçilerin yarıdan fazlası (yüzde 56,37) internet kullanmadıklarını belirtti.
“İnternetten işlerinizle ilgili araştırma yapıyor musunuz?” sorusuna internet kullananların yüzde 67,6’sı “Evet” yanıtını verdi.
Araştırmaya katılan internet kullanıcılarının yüzde 76,4’ü internet üzerinden videolu eğitimleri izlemeye olumsu baktığını söyledi. Her 5 kullanıcıdan 4’ü (yüzde 79,5) internet üzerinden çiftçilikle ilgili sorunlarına çözüm bulmayı istediğini ifade etti.
Avrupalı çiftçiler dijital çağa hazır! yazısı ilk önce Gıda Haberleri, Gıda Dergisi, Tarım Destekleri üzerinde ortaya çıktı.
(4)