Perakendecilerin zorlu ekonomik şartlara rağmen istikrarlı bir şekilde büyümeyi başardığı vurgulanan Deloitte Perakendenin Küresel Güçleri 2017 Raporu, gıda perakendeciliği şirketlerinin başarısını ortaya koydu. Büyükler liginde Türkiye’yi temsil eden tek şirket olan BİM 147’nci sırayı alırken, 2015 mali yılı gelirleri itibariyle en büyük perakendeci 482.130 milyon dolarla Amerikan Wal-Mart, e-perakendeci ise 79.268 milyon dolarla yine Amerikan Amazon…
Deloitte Perakendenin Küresel Güçleri 2017: Müşteriyi Anlama Sanatı Raporu’na göre, en iyi global 250 perakende şirketi, 2015 mali yılında, %5,2 oranında bileşik büyüme ile toplam 4.31 trilyon ABD Doları gelir elde etti.
Gıda perakendeciliği şirketlerinin başarısı
Rapora göre, üst üste üçüncü kez, en iyi 250 giyim ve aksesuar şirketinin ciro büyüklüğü, diğer ürün sektörlerini geride bıraktı. Perakendenin en kârlı alt sektörü olan giyim ve aksesuar sektörü, 2015’te de en kârlı büyümeyi gerçekleştirdi.
Bununla birlikte, gıda perakendeciliği sektörü firmalarının da başarısı öne çıktı. Listedeki en büyük şirketler, ortalama perakende satış geliri 21,6 milyar dolar ile gıda perakendecileri şirketleri oldu. Bu şirketler aynı zamanda, listede sayı olarak da çoğunluğu temsil ediyor. Gıda perakendeciliği sektörünün 133 perakende şirketi, en iyi 250 perakende şirketinin yarısından fazlasını ve en iyi 250 şirketin gelirlerinin 3’te 2’sini oluşturuyor.
Büyükler liginde Türkiye’den yine BİM var
BİM Birleşik Mağazalar A.Ş.’nin geçen yıl 6,6 milyar dolara ulaşan geliri, bu yıl 6,4 milyar dolar oldu. BİM, 2010-2015 yılları arası %21,5 büyüme elde ederek geçen yıla göre küresel en büyük perakendeciler listesinde 6 sıra ilerledi ve 147’nci sırada yerini aldı. En hızlı büyüyen 50 perakendeci listesinde de iki sıra yükselerek bu sene 19. sıraya yerleşti.
Müşteriyi anlama sanatı
Perakendenin Küresel Güçleri 2017 raporu, perakendecilerin doğru teknolojiyle etkinleştirilmiş yeni deneyimler tasarlamasına ve müşteri bağlılığını güçlendirmesine yardımcı olmak için müşteri etkileşimini ve müşteriyi anlama sanatını tartışıyor. Raporda, perakende sektörünün inovasyon öncüleri, teknolojinin sadece tamamlayıcı görevde olmadığının, teknolojinin alışveriş deneyiminin temelinde yer aldığının farkında olduğu vurgulanıyor. Ancak teknoloji, tek başına yeterli değil. Müşteriler yeni ve şaşırtıcı ürün ve deneyim arayışında.
Perakendede 5 trend
Raporda öne çıkan 5 perakende sektörü trendi şöyle:
- Az, daha fazladır. Müşteriler artık kendilerini, sahip oldukları ürünler üzerinden daha az tanımlıyor. Müşteriler için, varlıkları ve deneyimleri ile hayatlarını nasıl düzenledikleri ön plana çıkıyor.
- “Takip” ekonomisi. Müşteriler sosyal medyada yarattıkları kişisel markalarını yansıtan ürünler ve deneyimler arıyor.
- Dünyanın ‘perakendeleşmesi’. Günümüzde bir perakendecinin ne olduğunu ve ne yaptığını tanımlamak oldukça zor bir hale geldi. Geleneksel olmayan perakendeciler müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamak için abonelik hizmetleri ve sürpriz indirimli satışlar gibi yeni iş modelleri geliştiriyor.
- Talep üzerine alışveriş ve memnuniyet. Bu trendin etki düzeyi perakendecilerin müşterilerin talep üzerine alışveriş iştahını ne düzeyde karşılayabileceği ile alakalı.
- Yıkıcı teknolojiler. Yapay zekâ, sanal gerçeklik ve robot teknolojisi gibi yıkıcı teknolojiler yaşamlarımızı ve nasıl alışveriş ettiğimizi değiştiriyor.
E-perakendede Amazon yine birinci sırada
2015 yılında, online perakendenin büyüme hızında yavaşlama olsa da online satışların toplam satışlar içindeki oranı arttı. İlk 250 listesinde bulunan ve tüketici odaklı e-perakende operasyonlarına sahip perakendecilerin toplam gelirlerinin %8,7’si online operasyonlarından geldi; bu oran geçen sene %7,6 idi.
Dünyaca ünlü perakendeci Amazon, e-perakende alanında en yakın rakibinin iki katından daha fazla gelir elde ederek ilk sırayı bu yıl da kaptırmadı. İkinci sıraya ise geçen yıl üçüncü sıraya gerileyen JD.com otururken, geçen senenin ikincisi Apple Inc. ise üçüncü sırada yerini aldı.
(18)