Farklı sektörlerde ön plana çıkan E-CRM uygulamaları, dijital transformasyon, dönüşüm sürecindeki riskler ve fırsatlar, dijital dünyadaki teknolojik gelişmelerin E-CRM stratejilerine etkisinin ele alındığı 5. E-Ticaret Konferansı’nda, fırsatları değerlendiren kuruluşların e-ticarette öne geçeceği vurgulandı.
Bu yılki ana teması Dijital Transformasyon ve E-CRM olan 5. E-Ticaret Konferansı, 17 Mayıs’ta İstanbul’da yapıldı.
Dünya çapında en çok satan Dijital Transformasyon kitabının yazarı ve aynı zamanda konferansın ana tema konuşmacısı olan Mark Baker “Günümüz Türkiye’sinde Dijital Transformasyon ve Strateji” konulu sunumunda, genç nüfus ve 70 milyon mobil abonenin büyük bir potansiyeli işaret ettiğini vurgulayarak, Türkiye’deki potansiyeli değerlendirdi.
Türkiye’de satın alma davranışları Avrupa’dan farklı
Türkiye’deki dijital dönüşüm sürecini heyecan verici bulduğunu belirten Baker, “B2C’den kaynaklanan GSMH yüzdelerine bakıldığında, Türkiye’deki oranın düşük olduğunu görüyoruz. Bu potansiyeli ancak dijital dönüşümle hayata geçirebiliriz. Bu dönüşüm sürecinde e-ticarete odaklandığımızda ilk olarak ele alınması gerekenin satın alma alışkanlıklarını olduğunu söyleyebiliriz. Türkiye’deki satın alma alışkanlıkları Avrupa’dan farklı.”
Dönüşüm sürecinin müşteri, teknoloji ve yönetimden oluşan üç temel ayağı olduğunu kaydeden Baker, bu konuda başarılı uygulamalardan örnekler sundu. Amazon’un başarı sırlarından birinin, tüketicilerin bir sonraki adımda ne yapacaklarını tahmin etme ve öngörebilme yeteneği olduğunun altını çizen Baker, nesnelerin internetinin de dijital dönüşüm sürecinin önemli bir parçası olduğunu söyledi.
Fırsatları değerlendirebilen kuruluşlar rekabette öne geçecek
KoçSistem Genel Müdürü Yardımcısı Can Barış Öztok, Ford Otomotiv Bilgi Teknolojileri Direktörü Hayriye Karadeniz ve Enocta Ürün ve Teknoloji Genel Müdür Yardımcısı Emre Tok’un katıldığı günün ilk panelinde Dijital dönüşüm sürecinin riskleri ve fırsatları değerlendirildi.
Fırsatları değerlendirebilen kuruluşların rekabette öne geçeceğini belirten Can Barış Öztok, “Fırsatları hayata geçirmek için çok fazla vaktimiz yok çünkü dünya çok büyük bir hızla değişiyor. Teknoloji, süreçleri hayata geçirmek için kullanılıyor ama asıl nokta müşteriye temas edebilmek. Dijitalleşme ise süreçlerin tümünü kapsamalı. Müşteri internette de, bayide de, çağrı merkezinde de aynı kalitede hizmet almak istiyor. Proje portföy yönetiminin dijital dönüşümünü hızlandırıcı faktör olduğunu düşünüyoruz.” dedi.
Ford Otomotiv Bilgi Teknolojileri Direktörü Hayriye Karadeniz ise “Müşterileri eskiden her sektör kendine göre segmente ederdi. Ama bu durum artık yıkılıyor. Müşteri yaşadığı iyi deneyimi tüm ürünlerde ve sektörlerde görmek istiyor. Artık süreç müşteriden başlıyor ve şirketler kendi stratejileri bunun üzerine inşa etmek durumunda. Dijital dönüşümde bu anlamdaki en kritik noktalardan biri. Değişen müşteri davranışlarıyla birlikte iş modelleri de değişiyor” diye konuştu.
Dönüşüm sürecini, yeni neslin beklentilerini dikkate alarak şekillendirdiklerini belirten Emre Tok ise Türkiye’de eğitimlerin sadece %5’ini e-eğitimin oluşturduğunu ve dijital transformasyon sürecinde e- eğitimin hem çalışanlar hem de kurumlar için verimi arttıracağına inandıklarını vurguladı.
Dünyadaki toplam verinin yüzde 90’ı son 12 ayda üretildi
Konferans Salesforce Türkiye, Mid-Market Satış Müdürü Egemen Ersan, ODC Business Solutions Satış Pazarlama Direktörü Sevil Özkan ve Formalis Satış ve Pazarlama Direktörü Murathan Araz’ın sunumlarıyla devam etti.
Artık birçok platformdan sayısız data elde edilebildiğini belirten Egemen Ersan, temel sorunun bu trilyonlarca işlemin getirdiği datayı şirketlerin nasıl yönetmesi gerektiği konusunda odaklandığını vurguladı. 2020 yılında 6 milyar akıllı telefon olacağı ve dünyadaki verinin yüzde 90’ının son 12 ayda üretildiği düşünüldüğünde gelişimin daha net görülebildiğini belirten Ersan, “Şirketlerin data merkezlerindeki verilerin sadece yüzde 1’i işleniyor. Şirketler, verileri elde etmek için büyük bütçeler harcıyor ama bu verileri yönetmek için aynı hassasiyeti göstermiyor” dedi.
Tüm markalar ve kurumlar için yeni bir iletişim kanalı olan Chatbot uygulamasına dair son gelişmeleri aktaran ODC Business Solutions Satış Pazarlama Direktörü Sevil Özkan ise müşteriler ve markalar arası iletişiminde, SMS, sosyal medya, online mesajlaşma platformlarını da içine alan, pazarlama otomasyon sistemleriyle entegre edilebilen bir yapı oluşturduklarını ve bu uygulamanın e-ticaret dünyasında da çığır açabileceğini belirtti.
Türkiye’de üretilen CRM çözümlerinin yabancı muadillerinin benzerleri olarak ortaya çıktığını belirten Formalis Satış ve Pazarlama Direktörü Murathan Araz ise “Biz bunun dışına çıkıp gerçekten ihtiyacımızın ne olduğunu anlamaya çalıştık. Ürünümüzü planlarken bizim için en önemli kriter, şirketin sistemi kendisi yönetebilmesiydi. Bu anlamda değiştirmek istediğimiz paradigma, iş birimlerinin bizden yardım almadan yönetebilecekleri bir altyapı sunmak.” dedi.
Konferansın öğleden sonraki bölümünde Denizbank, CRM Grup Müdürü Emre Demir ve T-Soft Yazılımcı ve Proje Yöneticisi Ömer Arıkan, e-CRM konusundaki e-CRM konusundaki tecrübelerini aktardılar. İncir.com, CMO’su Birkan Babakol’un yönettiği panelde konuşan Ömer Arıkan, Türkiye’nin e-ticaret anlamında geçirdiği dönüşüm sürecine dikkat çekerken, bankacılık sektörünün çok büyük bir veri tabanına sahip olması nedeniyle avantajlı olduklarını belirten Emre Demir de, bu datanın yönetiminde teknoloji, süreçler ve stratejinin en önemli noktalar arasında yer aldığını söyledi.
Konferans kapsamında Polonya finans sektöründen örnekler paylaşan Milosz Brakoniecki, dijital dönüşüm sürecinde E-ticaret ve E-bankacılık arasındaki benzerlikler ve farklılıkların yanı sıra, omnichannel ödeme sistemleri, çok kanallı dağıtım kanalları yönetimi ve dijital transformasyon stratejileri konusunda deneyimlerini aktardı.
Azerbaycan e-ticaret pazarındaki son gelişmeleri aktaran Nicat Manafov, yüzde 80’i internet erişimine sahip, 9.6 milyon nüfuslu Azerbaycan pazarında perakende hacminin henüz 16 milyar dolar seviyesinde olduğunu ve bu yönüyle Azerbaycan’ın yolun başında olduğunu belirtti. Tüketicilerin daha çok, e-bay, Amazon ve Aliexpress gibi global siteleri tercih ettiği Azerbaycan’da ağırlıklı olarak yerli oyuncuların olduğunu belirten Manafov, pazarın büyük oyunculara ihtiyacı olduğunu vurguladı.
GIDAHATTI DERGİSİNİ ÜCRETSİZ İNDİRİN
(8)