Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) tarafından bu yıl “Değişen Müşteri” temasıyla üçüncüsü düzenlenen Ortak Gelişim Kongresi; sanayici, tedarikçi ve perakendeci olmak üzere sektörün tüm paydaşlarını bir araya getirdi. GPD Başkanı Nihat Özdemir, Türkiye’nin tüketim harcamalarında Avrupa’da ilk 10, gıda harcamalarında ise ilk 5 ülke arasında yer aldığını söyledi. İstanbul Sanayi Odası (İSO) Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan ise perakendecilere “Global markalar için birlikte yürümeliyiz” diye seslendi.
GPD 3. Ortak Gelişim Kongresi, Türkiye genelinden 800’ü aşkın üretici, perakendeci ve tedarikçinin katılımı ile 11 Ekim’de gerçekleştirildi. Kongrede sektörün önde gelen ulusal ve uluslararası oyuncuları perakende trendleri, yeni nesil müşteriyi anlamak, dijital deneyimin gıda perakendesine etkileri, perakendedeki dijital dönüşüm, müşteri bağlılığı, sektörde değişmeyen temel kurallar ve eski ihtiyaçlara yeni çözümler konu başlıklarında tecrübelerini paylaştılar.
3. Ortak Gelişim Tüketici Odaklı Tedarikçi ve Perakendeci Verimliliği Kongresi’nin açılışında konuşan GPD Başkanı Nihat Özdemir, müşteriyi iyi anlamanın verimlilik yolunda atılan en önemli adım olduğu mesajını verdi.
Perakende sektörü büyüklüğü
Perakende sektörünün Türkiye ekonomisinde önemli bir paya sahip olduğunu, 2015 yılında Türkiye perakende sektörünün toplam cirosunun 663 milyar lira olarak gerçekleştiğini bildiren Özdemir, modern perakende cirosunun 217 milyar liraya, istihdamının da 800 bin kişiye ulaştığı bilgisini paylaştı.
“Tüketim harcamalarında Avrupa’da ilk 10, gıda harcamalarında ise ilk 5 ülke içerisinde yer alıyoruz” diyen Özdemir, üyelerinin cirosunun ise 95 milyar lirayı aştığını ifade etti. 29 bin satış noktasında 270 bin kişiyi istihdam ettiklerine işaret eden Özdemir, üyelerinin her gün yaklaşık 16 milyon müşteriye hizmet verdiklerini kaydetti.
“En iyi fiyat için en iyi yol, rekabet”
Müşterilerin perakendenin ana ve temel oyuncusu olduğuna vurgu yapan GPD Başkanı Özdemir, “Onların davranışlarını, alışkanlıklarını ve ihtiyaçlarını ne kadar doğru takip edersek, o derece başarılı oluruz. Tedarikçilerimiz için de aynı durum söz konusu. Yeni ürünleri ve sunuş şekillerini geliştirirken sağlayacakları başarının yolu son tüketiciyi iyi tanımaktan geçiyor” şeklinde konuştu.
Gıda perakendecileri olarak en iyi ürünü, en iyi hizmetle ve en iyi fiyatla müşterine ulaştırmaya çalıştıklarını belirten Özdemir, “En iyi fiyat için en iyi yol aramızdaki rekabettir. GPD olarak çalışmalarımıza haksız rekabete karşı sektörde birlik ve beraberliğin korunması, verimliliğin ve sürdürülebilirliğin artması, dünyadaki gelişmelerin takip edilmesi doğrultusunda devam ediyoruz” ifadelerini kullandı.
“Paradan para kazanma dönemi sona erdi”
Kongrede perakendecilere hitap eden İstanbul Sanayi Odası (İSO) Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan ise yeni çağın üretime ve insana odaklı yeni ekonomi anlayışında artık üretmeden büyümek, kısa yoldan zengin olmanın eskisi kadar kolay olmadığını söyledi.
“Paradan para kazanma dönemi sona erdi” diyen Bahçıvan, hiçbir ülkenin, üretimini yeniden ekonominin en önemli unsuru haline getirmeden küresel rekabet koşullarında ayakta kalamayacağını kaydetti.
Sanayiciler olarak her zaman tüketimden değil üretimden beslenen bir ekonomik anlayışı savunduklarını, savunmaya da devam edeceklerini vurgulayan Bahçıvan, “Ne mutlu ki bize üretim odaklı yeni ekonomi anlayışı ülkemizde giderek kabul görüyor. Hükümetimizin ekonominin en temel unsurunun üretim olduğunu göreve geldiği ilk günden itibaren vurgulaması bizleri bu konuda umutlandırıyor” diye konuştu.
“Perakende sektörü, tüketiciyi en iyi okuyabilen sektör”
Büyümenin ekonominin bütün aktörleri birlikte çalışırsa bir anlam ifade edeceğini belirten İSO Başkanı Bahçıvan, tüketici ile üretici arasındaki zincirin tamamlayıcısı, ekonominin en büyük barometrelerinden birisi olan perakendecilik sektörünün bu anlamda her zaman olduğu gibi bugün de çok önemli bir role sahip olduğunu söyledi. Perakende sektörünün tüketici ile kurduğu ilişki neticesinde onları en iyi okuyabilen sektör olduğuna vurgu yapan Bahçıvan, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Tüketicinin davranış ve düşüncesini iyi analiz eden sektör, ülke menfaatleri için bu bilgi kaynağını üreticilerle paylaşabilmelidir. Bu iletişim sağlanırsa yani tüketici doğru okunursa; doğru yatırım, doğru ürünü üretme ve hatta inovatif çözümleri birlikte oluşturma anlamında da oldukça büyük mesafe kaydedebiliriz. Sanayici ile perakendeci ekonomin çok önemli iki paydaşı olarak her zaman birbirlerine destek vererek, ortak faydalarını koruyarak birlikte hareket etmenin gayreti içinde olmalıdır. Üreticiler ile perakende sektörü arasındaki bağın karşılıklı diyalog ve bilgi paylaşımı ile iyice sağlamlaştırılmasından herkes kazançlı çıkacaktır.
“Sanayi üretimi ve perakende satışlar, ekonomik büyümenin aynası”
Sanayi üretimi ve perakende satışlar ülke ekonomisinin nasıl gittiğini gösteren en sağlıklı verileri içeriyor. Bu iki veriyi ekonomik büyümenin de öncü göstergesi olarak kabul edebiliriz. Her ikisi ekonomik büyümenin aynasıdır. Bu aynaya yansıyan verilerin iyi analiz edilmesi, üretim ekonomisine yeniden odaklanan Türkiye’nin geleceği açısından hayati önem taşımaktadır.”
Son yıllarda elektronik ticarette dikkat çekici bir büyümeye şahit olduğunu da belirten Bahçıvan, “Tüketiciye zaman ve maliyet avantajı sunan, hayatı kolaylaştıran elektronik ticaretin konuları arasında gıda da önemli bir pay almaya başladı. Gıda perakendeciliğinin e-ticaret alanında yükselen bir trend olduğunu söyleyebiliriz. Yaygın lojistik ağı gıda perakendecilerinin bu alanda büyümesini hızlandıracağına inanıyorum” ifadelerini kullandı.
Tedarikçiler ile gıda perakendeciliğinin en önemli oyuncuları arasında yeni işbirlikleri için zemin hazırlayan “Tanışma Maratonu” ile “Sektör Çalışanları İle Röportajlar”ın yoğun ilgi gördüğü Kongre’de sektörün önde gelen isimlerinin görüşlerini aktardığı panel ve oturumlar da yer aldı.
GPD Ortak Gelişim Kongresi, CocaCola İçecek, P&G, PepsiCo, Unilever ve Ülker gibi dev tedarikçilerin ana sponsorluğunda gerçekleştirildi.
(6)