Ticari reklamlara ilişkin yönetmelikte yapılan değişikliğe göre, gıda reklamlarında ilgili mevzuata göre sağlık beyanı kapsamına giren hususlar karşılaştırmaya konu edilemeyecek. Beslenme beyanı kapsamındaki hususlar ise ilgili mevzuat hükümlerine göre reklamlarda karşılaştırma unsuru olarak kullanılabilecek. Takviye edici gıdaların karşılaştırmalı reklamı ise hiçbir şekilde yapılamayacak.
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliği, 4 Ocak’ta Resmi Gazete’de yayımlandı. Yönetmelik ile reklam veren tüm kişi, kurum ve kuruluşlar ile ticari faaliyette bulunanların uyması gereken esaslarda değişiklikler yapıldı.
Gıdalarda karşılaştırmalı reklam
Ticari Reklam ve Haksız Ticari Uygulamalar Yönetmeliğinin karşılaştırmalı reklama ilişkin 8’inci maddesindeki değişikliğe göre, doğrudan karşılaştırmalı reklamlarda herhangi bir kişi veya kurumun tanıklığına yer verilemeyecek. Karşılaştırılan mal veya hizmetlerin aynı ihtiyaçları karşılaması ya da aynı amaca yönelik olması ve Reklam Kurulunca belirlenen ilkelere aykırı olmaması gerekecek.
Söz konusu maddenin gıda maddelerine ilişkin hükümler içeren 3’üncü fıkrası ise “Gıda reklamlarında, ilgili mevzuata göre sağlık beyanı kapsamına giren hususlar karşılaştırmaya konu edilemez. Beslenme beyanı kapsamındaki hususların reklamlarda karşılaştırma unsuru olarak kullanılması ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır. Takviye edici gıdaların karşılaştırmalı reklamı ise hiçbir şekilde yapılamaz.” şeklinde değiştirildi.
Yeni eklenen fıkrayla da, “Fiyat düzenlemeleri ile etkin piyasa gücü yükümlülükleri ilgili idari otoriteler tarafından belirlenen sektörlere ilişkin reklamlarda fiyat karşılaştırması yapılamaz.” hükmü getirildi.
Karşılaştırmalı reklamlarda, rakiplere ait isim, marka, logo veya diğer ayırt edici şekil veya ifadeler ile ticaret unvanı veya işletme adlarına yer verilebilmesi için daha önce 31 Aralık 2016 olarak belirlenen başlangıç tarihi 1 Ocak 2018’e ertelendi.
İddialara ispat zorunluluğu
Yönetmelik değişikliğine göre, reklam verenler ticari reklamlarında yer alan iddiaların da doğruluğunu ispatlamak zorunda olacak. Reklamlarda yer alan doğrulanabilir olgularla ilgili tanımlamaların bilimsel geçerliliği olan bilgi ve belgelerle ispatlanması gerekecek.
GSM reklamlarına ortalama tüketici kriteri
Yönetmelik ile elektronik haberleşme hizmetlerine ilişkin reklamlara da ortalama tüketici kriteri getirildi.
Buna göre, GSM operatörleri reklamlarında internet hızını veya kapsama alanını belirtmeleri durumunda; vaat edilen hızın veya kapsama alanının altyapı, coğrafi şartlar, şebeke yoğunluğu ve bina konumu gibi etkenlere bağlı olarak değişebileceği bilgisini ortalama tüketicinin algılayabileceği süre ve biçimde vermekle yükümlü olacak.
(34)