Üsküdar Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sinan Canan, nöropazarlamanın bireyin satın alma davranışları ile ilgili bazı gerçeklerin ortaya çıkartılmasını sağlaması sebebiyle son yıllarda çok gözde ve umut bağlanan bir araştırma alanı haline geldiğini söyledi, alışverişte karar mekanizmalarında etkili olan faktörleri sıraladı.
Bireyin ekonomik tercihlerinin, satın alma, beğenme ya da beğenmeme gibi davranışlarının bilişsel temellerini inceleyen nöropazarlama, tüketiciye en uygun şekilde ulaşmanın yollarını araştırıyor.
Üsküdar Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sinan Canan, nöropazarlamanın bireyin satın alma davranışları ile ilgili bazı gerçeklerin ortaya çıkartılmasını sağlaması sebebiyle özellikle son yıllarda çok gözde ve umut bağlanan bir araştırma alanı haline geldiğini söyledi.
Kararlar dürtüsel zihin bileşenleriyle alınıyor!
Geleneksel sorgulama yöntemleri ile keşfedilmesi zor olan karar alma mekanizmasının nöropazarlama teknikleri ile anlaşılmasının mümkün olabildiğini belirten Canan, şunları kaydetti:
“Nöropazarlama ya da bir başka ilişkili alan olarak nöroekonomi, insanın ekonomik tercihlerinin, satın alma, beğenme veya beğenmeme gibi davranışlarının bilişsel temellerini ve sinirsel mekanizmalarını açıklamayla ilgilenen bir sinirbilim dalıdır.
İnsanların tüketim davranışlarını ölçümlemenin birçok yolu zaten mevcuttur. Bunların büyük bir kısmı tüketicilerden çeşitli yollarla alınan beyanlara dayanır. Ancak bugün insanların birçok kararının, sözel olarak ifade edebildikleri bilinçli zihinlerinden ziyade, bilincin ulaşamadığı dürtüsel zihin bileşenleriyle alındığını biliyoruz. Bunların nasıl çalıştığını ve nasıl karar ürettiğini ise geleneksel sorgulama yöntemleri ile keşfetmek zor. Bu nedenle nöropazarlama ve sinirbilimsel ölçüm teknikleri, son yıllarda bu alanda en fazla tercih edilen araştırma teknikleri haline geldi.”
Tüketiciye ulaşmada en mantıklı yol!
Nöropazarlamanın ürün ve hizmetlerin tüketiciye en doğru şekilde ulaştırılabilmesi için gerekli teknikleri de içeren bir çalışma şekli olduğunu da belirten Prof. Dr. Sinan Canan, “Bu da piyasadaki üretim maliyetlerinden tasarruf edilerek ürün veya hizmetlerin hedef kitleye en uygun şekilde tasarlanmasına yardımcı olarak gereksiz maliyetlerin önüne geçilmesini kolaylaştırmaktadır.” diye konuştu.
Henüz çok taze yeni keşfedilen bir alan olan nöropazarlamada içi boş ve bilimsel olmayan vaatlerle bu sektörde hizmet verme iddiasında olan kişilerin suiistimallere neden olduğuna da dikkat çeken Canan, iyi eğitim almış nöropazarlama uzmanları ile bu durumun engellenebileceğini bildirdi. Canan, şöyle konuştu:
“Öncelikle genç bir bilim alanı olarak nöropazarlama, daha birçok veriye ve araştırmaya ihtiyaç duyuyor; zira henüz emekleme aşamasındaki bir bilim dalı. Maalesef birçok yeni bilgi alanında olduğu gibi bu alanın da maddi olarak piyasada sömürülmeye çalışıldığına, insanlara altı boş ve bilimsel olmayan vaatlerle nöropazarlama hizmeti verme iddiasında çeşitli kişi ve kurumlara da denk gelebiliyoruz. Bu gibi suiistimallerin önüne geçilmesinde de yine üniversiteler bünyesinde bu alanda yetkin ve bilgili gerçek araştırıcılar yetiştirilmesinin büyük önemi var.
Hızla gelişen ülkemizde birçok yeni üretim alanının açılması, nöropazarlama gibi alanlarda uzmanlığı olan insanlara olan ihtiyacı da her geçen gün artırıyor. Bu sektörde bilgi ve tecrübe sahibi araştırmacılar, ileriki süreçlerde Türkiye’deki araştırma sektörüne de yön verici olacaklar. Bu nedenle, bu tip interdisipliner programlar oldukça önemli.”
Üsküdar Üniversitesi Nöropazarlama Yüksek Lisans Programı’ndan mezun olan yüksek lisans öğrencileri, karar verme süreçlerinin sinir bilimsel mekanizmalarının yanı sıra, modern pazarlama ve üretim optimizasyonu gibi konularda da tecrübe sahibi olacaklar.
(10)