Gıda firmaları hayvan refahı konusuna öncelik listelerinde yer verse de, küresel bir analize göre gelinen nokta halen yeterli değil. Rapor, politika ve tüketicilerden gelen baskıların standartları niş ve üst kalite markaların ötesine nasıl taşıdığını da ortaya koyuyor.
Çiftlik Hayvanları Refahı İşletme Değerlendirmesi’nin (BBFAW) 5. Yıllık raporu, firmaların çiftlik hayvanı yönetimi yaklaşımlarına 4 başlık altında puan verdi:
- Yönetim taahhüdü ve politikası,
- Yönetişim ve politika uygulaması,
- Liderlik ve yenilik,
- Performans raporlaması ve etkisi.
Puanlama sonrasında şirketler performansına göre 6 gruba ayrıldı.
Hayvan refahı farkındalığı artıyor
İmalat, yemek hizmeti ve perakende sektörlerinde faaliyet gösteren ve değerlendirmeye alınan 99 markadan %73’ünün uygulamada resmi politikaları olduğu belirledi. Bu sayı 2012 yılına kıyasla %46’lık bir artış olduğu anlamına geliyor.
Değerlendirmeye alınan firmaların üçte ikisinin (%65) hayvan refahıyla ilgili hedefler belirlediği de görüldü. Hayvanların sıkı kafeslerde tutulmaması ve rutin antibiyotik kullanımı kısıtlamaları en popüler 2 politika olarak öne çıkıyor.
İlerlemeler ve engeller
Toplamda 36 üretici ve imalatçı firmayla görüşüldü. Bunlar arasından 11’i en az bir basamak yükseldi. Cargill ve Mondelēz International 2 basamak birden yükselerek dikkatleri üzerine çekti.
18 firmanın yeri değişmezken, yalnızca bir üreticinin alt bir basamağa düştüğü görüldü.
İlk rapordan bu yana trendin sürekli artış yönünde olması önemli bir detay. 2012 yılında ilk kez yapılan değerlendirme, 2013 yılında önceki yıla göre %5 artış gösterdi. Önceki yıla kıyasla artış oranı 2013-2014’te %2, 2014-2015’te %3, 2015-2016’da ise %5 olarak gerçekleşti.
Tüketiciler ne düşünüyor?
Geçtiğimiz yıl Eurobarometer tarafından yapılan bir anket, her 5 Avrupalı tüketiciden 4’ünün, çiftlik hayvanı refahı konusunda iyileştirme görmek istediğini ortaya çıkarmıştı.
Eurobarometer, 1973 yılından bu yana Avrupa Komisyonu adına kamuoyu anketleri yürüten bir kuruş.
(6)