TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, 10 Ocak 1846 tarihinde Mekteb-i Zirai Şahane’nin kurulmasıyla başlayan tarımsal eğitim ve öğretimin 171. yılı dolasıyla yaptığı açıklamada, sanayileşmeyle birlikte tarımda da büyük bir teknolojik değişim yaşandığını, gelişmiş ülkelerin tarım sektörlerinde son teknolojiyi kullanarak, çiftçilerini bu teknolojiyi kullanacak hale getirerek büyük bir verimlilik ve üretim patlaması gerçekleştirdiklerini kaydetti.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, verimliliği en çok artıran unsurun, girdiden de yapısal sorunların çözümünden de mekanizasyondan da daha çok eğitim olduğunu bildirerek, “Tarımda eğitim eksikliğinden dolayı kültürel işlemler gerektiği gibi yapılmazsa, mekanizasyon hakkıyla kullanılamazsa, ne kadar su, ne kadar girdi, ne kadar makine kullanırsanız kullanın yüksek verimliliğe ulaşmak mümkün değildir” dedi.
“795 milyon insan açlıkla mücadele ediyor”
10 Ocak 1846 tarihinde Mekteb-i Zirai Şahane’nin kurulduğunu hatırlatan Bayraktar, sanayileşmeyle birlikte tarımda da büyük bir teknolojik değişim yaşandığını, gelişmiş ülkelerin tarım sektörlerinde son teknolojiyi kullanarak, çiftçilerini bu teknolojiyi kullanacak hale getirerek büyük bir verimlilik ve üretim patlaması gerçekleştirdiklerini belirtti.
Şemsi Bayraktar, Kuzey Amerika, Avrupa’nın 19’ncı yüzyılın ikinci yarısından itibaren, çoğu ülkenin 20’nci yüzyılda, dünya nüfusunu üçte birinden fazlasını barındıran Çin ve Hindistan’ın ise 20’nci yüzyılın ikinci yarısında yeşil devrim yaparak tarımsal üretimde gıda güvencelerini sağlar hale geldiklerini bildirdi. Buna karşın halen 795 milyon insanın açlıkla mücadele ettiğini vurgulayan Bayraktar, şunları kaydetti:
“Tarım alanları sınırlı. Dünyadaki toplam 149 milyon kilometrekarelik karasal alanın sadece 15 milyon kilometrekaresinde tarım yapılıyor. Bu kadar alanda beslememiz gereken insan sayısı 7,4 milyarı aştı. Bu nüfus 2050 yılında tahminlere göre 9,6 milyara ulaşacak. Gıda üretiminin bu tarihe kadar yüzde 60 artması gerektiği tahmin ediliyor. Tek yol verimlilik olarak görünüyor. Verimlilikte gelişmiş ülkelerin bir sorunu görünmüyor. En yüksek verimliliğe ulaşmış durumdalar. Daha da artırmak için gayret ediyorlar.
“Çiftçiyi eğitimle, bilgiyle buluşturmak, enforme etmek zorundayız”
Sorun ülkemiz gibi gelişmekte olan ülkelerde yaşanıyor. Verimliliği en çok artıran unsur eğitim. Girdi kullanımı, yapısal sorunların çözümü ve mekanizasyon kesinlikle verimliliği artırıyor. Fakat, verimliliği en çok etkileyen eğitim. Yapısal sorunları çözseniz, örgütlenmeyi sağlasanız, tarımda parçalanmayı önleseniz, parsel ve işletme büyüklüğünü optimal hale getirseniz, sulama yatırımlarını tamamlasanız, gübre kullanımını artırsanız, sertifikalı tohum ekseniz bile bunları gerektiği gibi kullanacak eğitilmiş çiftçiniz yoksa verimliliği yeterince artıramazsınız.
Verimliliğin en önemli unsuru, girdiden de yapısal sorunların çözümünden de mekanizasyondan da daha çok eğitimdir. Tarımda eğitim eksikliğinden dolayı kültürel işlemler gerektiği gibi yapılmazsa, mekanizasyon hakkıyla kullanılamazsa, ne kadar su, ne kadar girdi, ne kadar makine kullanırsanız kullanın yüksek verimliliğe ulaşmak mümkün değildir. Çiftçiyi eğitimle, bilgiyle buluşturmak, enforme etmek zorundayız.”
“Farkı kapatmak zorundayız”
Türkiye’nin “tarımsal eğitimle verimliliği artırmak, gelişmiş ülkelerle arasındaki farkı kapatmak zorunda” olduğunu bildiren Bayraktar, bu amaçla Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı, Türkiye İş Kurumu başta olmak üzere bakanlıklar, kurum ve kuruluşlarla işbirliği yaparak eğitim projeleri uygulamaya koyduklarını bildirdi.
Verilen çiftçi eğitimleri
Şemsi Bayraktar, bu kapsamda, Kadın Çiftçi, Genç Çiftçi, Sürü Yönetimi Elemanı Benim, SGK Bilgilendirme, Güvenli Traktör Kullanımı, Tarım Danışmanları, Zirai Mücadele İlaçlarının Güvenli ve Sürdürülebilir Kullanımı, Ceviz Budama, Ziraat Odaları Otomasyon Sistemi, Mevzuat, Sulama ve Bitki Sağlığı ile ilgili çiftçi eğitimleri verdiklerini belirtti.
Bayraktar, “Ziraat Odaları olarak verdiğimiz eğitim çalışmalarında 55 binin üzerinde çiftçimiz eğitim aldı. Kadın Çiftçi, Genç Çiftçi, Sürü Yönetimi Elemanı Benim, Zirai Mücadele İlaçlarının Güvenli ve Sürdürülebilir Kullanımı, Bitki Sağlığı ile ilgili çiftçi eğitimleri devam ediyor. 2017 yılı için sadece Tarımsal Nüfus Gençleşiyor ve Sürü Yönetimi Elemanı Benim eğitim projelerine 28 binin üzerinde çiftçimiz başvurdu” dedi.
TZOB Genel Başkanı Bayraktar, çiftçilerin büyük ilgisi nedeniyle eğitimlerin, 2017 yılında da 81 ilde tüm hızıyla devam edeceğini bildirdi.
“Verimliliğin yanı sıra sürdürülebilirlik de çok önemli”
Tarımda verimliliğin yanı sıra, sürdürülebilirliğin de çok önemli olduğuna dikkati çeken Bayraktar, şu bilgileri verdi:
“Doğal kaynakların sürdürülebilir bir şekilde kullanılması, çevrenin korunması, toprak ve su kirliliğinin önlenmesi ancak eğitimle, tarımsal üretimin dengeli bir şekilde yürütülmesiyle mümkündür. İyi yetişmiş akademik kadrolar, tarımda teknolojik gelişmeyi yakalar, tarımsal teknoloji üretir, girdi kullanımının, kültürel işlemlerin en mükemmel nasıl yapılabileceğini çiftçiye gösterir.
Ülkemizin en önemli sorunlarından biri, tarım sektörünün talebine cevap verecek, bilgiyi sahaya aktaracak bir yapılanmanın olmamasıdır. Çiftçiye yönelik eğitim çalışmaları bunu sağlar. Tarımsal eğitim çalışmalarının, teknik elemanların eğitimi ve çiftçilere yönelik tarımsal mesleki eğitim olarak iki boyutu bulunmaktadır.
Bilginin tarımda kullanılması; çiftçilerimizin Avrupa Birliği standartlarında örnek işletme oluşturması, tarımsal ürün çeşitliliğinin artırılması, işletmelerin kapasitelerinin, insan kaynaklarının ve istihdamın, girişimciliğe yönelik yaklaşımların, tarımsal üretim tekniklerinin, yerel ürünlerin pazarlanmasının geliştirilmesi açısından çok önemlidir.”
(20)