TÜİK verilerine göre, online alışveriş yapan kişilerin oranı 2016’da sadece yüzde 1 artarken, pazardaki büyüme Ocak-Haziran döneminde yüzde 30’a yaklaştı. Online pazardaki yeni müşterilerin tamamını ise erkekler oluşturdu. Yüzde 32.9 olan kadın müşteri oranı ise 2016’da da değişmedi.
Türkiye’de online alışveriş yapan kişilerin oranı 2016 yılında sadece yüzde 1 artarken, pazardaki büyüme Ocak-Haziran döneminde yüzde 30’a yaklaştı.
TUİK’in Hane Halkı Bilişim Teknolojilerini Kullanım Araştırması’na göre, 2015 yılında yüzde 33.1 olan internetten mal ve hizmet siparişi veren ya da satın alanların oranı, bu yıl sadece yüzde 1 artarak 34.1’e yükseldi.
Kadın online alışveriş müşterilerinin oranının 2016’da da geçen yıl olduğu gibi yüzde 32.9’da kalarak hiç değişmediğinin ortaya çıktığı araştırmaya göre, yeni müşterilerin tamamını erkekler oluşturdu. Dijital pazarlarda alışveriş yapan erkeklerin oranı 2015 yılında yüzde 33.3 iken, 2016’da bu oran yüzde 35’e yükseldi.
E-ticaret “eski müşteriyle” rekor kırıyor
Avantajix.com Kurucu Ortağı Güçlü Kayral, müşteri sayısı aynı kalsa da 2016’nın Ocak-Mart dönemini kapsayan ilk çeyreğinde yüzde 25 büyüyen online alışveriş sektörünün ikinci çeyrekte de hız kesmediğini bildirdi.
Kayral, “Ocak-Haziran döneminde internetten kartla ödemesi yapılan e-ticaret 33 milyar liraya yaklaştı. Bu da yüzde 30’a yakın büyüme demektir. 2016 yılının daha altıncı ayında, 2013 yılının tamamına yakın miktarda online alışveriş yapıldı. Bu da yıl sonunda kırılacak tarihi rekorların habercisidir. Ve tüm bu rekorlar eski müşteriler ile kırılıyor” diye konuştu.
“Yüzde 400-500 büyüme potansiyeli…”
TUİK verilerine göre Türkiye’de her 10 haneden sekizinin internet erişimine sahip olduğunu anımsatan Kayral, şunları söyledi:
“Bu rakamlar ülkemizde yaklaşık 40-50 milyon kişinin e-ticaret sektörünün potansiyel müşterisi olduğunu gösteriyor. Buna karşın, online alışveriş sitelerinin aktif kullanıcı sayısı henüz 10 milyon civarında.
Aynı araştırmaya göre, Türk halkı internetten alışveriş yapmamasının gerekçeleri arasında, ödemeler sırasındaki güvenlik kaygıları (yüzde 45) ile teslimatlarda yaşanan sıkıntıları (yüzde 25) gösteriyor. Bankaların uyguladığı güvenlik sistemleri ve kapıda ödeme seçeneklerinin yaygınlaşmasıyla bu kaygılar artık sona eriyor. Yani Türkiye’de e-ticaretin yüzde 400-500 büyüme potansiyeli var.”
E-ticaretin avantajları neler?
Türkiye’deki bir başka sorunun sanal alışverişlerin avantajlarının tam olarak bilinmemesi olduğunu vurgulayan Kayral, e-ticaretin avantajlarını da şöyle sıraladı:
– Zaman sınırlaması yok: E-ticaretin en büyük artılarından biri günün her saati ve yılın her günü alışveriş yapılabilmesi.
– Her yerden alışveriş yapma fırsatı: Online alışverişte tüketici, yaşadığı şehirde hatta ülkede bulamadığı ürünlere internet üzerinden ulaşabiliyor.
– Geniş ürün yelpazesi: İnternetten alışverişin bir avantajı da insanların ihtiyaç duydukları her ürün ve hizmete ulaşılabilmesi.
– En uygun fiyat: İnternette fiyat araştırması yapmak son derece kolay olduğundan, aranılan bir ürünü en uygun fiyatla satın alabilmek mümkün.
– Kalabalıktan uzak alışveriş: E-ticaret, alışveriş merkezinin, çarşı pazarın karmaşasından, kalabalığından kaçanlara da çare oluyor. Özellikle mağaza dolaşmayı sevmediği araştırmalarla kanıtlanan erkek tüketiciler ile alışverişe ayıracak zamanı olmayan kişileri de bu dertten kurtarıyor.
– İkinci el ürünlere erişim: Sadece büyük markaların ürünlerine sizi ulaştırmakla kalmayan e-ticaret, ikinci el ürünlere ulaşmanızı ve kendi eşyalarınızı da satışa çıkarmanıza da yardımcı oluyor.
(69)