Türkiye’de piyasaya ambalajlı ürün sunan ve ambalajlarında uluslararası “Yeşil Nokta” markasını kullanan firmaların; yasal sorumluluklarının ötesinde geri dönüşüm çalışmalarına artı katkı sağlayan özel projeleriyle yarıştıkları “Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri 2016”nın sonuçları belli oldu. Gıda sektöründen PepsiCo’da ödüle layık görüldü.
ÇEVKO Vakfı’nın bu yıl üçüncüsünü düzenlediği Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri, 1 Aralık’ta düzenlenen törende sahiplerini buldu. “Atık Yönetim Sistemi ve Uygulamaları”, “Ambalaj Tasarımında Kaynak Azaltarak Önleme Uygulamaları” ve “Çevre Konulu Sosyal Sorumluluk Uygulamaları” kategorilerinde; Küçük ve Orta Ölçekli İşletme ve Büyük Ölçekli İşletme olmak üzere 2 ayrı sınıfta yarışan firmalara, “Yeşil Nokta Sanayi” ve “Yeşil Nokta Teşvik” ödüllerinin sunulduğu törende, çevre konularında kamuoyunu bilgilendiren, geri dönüşüm konusunda bilinçlendiren haberlere öncelik veren basın yayın kuruluşlarına da ödülleri verildi.
Yeşil Nokta kullanan firmalar
Törende açılışında konuşan ÇEVKO Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Okyar Yayalar, bu yıl 25’nci yılını kutlayan ÇEVKO Vakfı’nın Türkiye temsilciliğini yürüttüğü Yeşil Nokta markasının Türkiye’de yaygınlaşmaya devam ettiğini ve Yeşil Nokta’yı ambalajlarında kullanan firmaların sayısının bini aştığını söyledi.
Yeşil Nokta’lıların geri dönüşüme katılım miktarı olarak değerlendirildiğinde yüksek bir tonaj oluştuğunu aktaran Yayalar, Yeşil Nokta markasını kullanan firma sayısının ve ekonomik, çevresel faydalar sağlayan çalışmaların, projelerin çok daha fazla artması gerektiğini ifade etti. Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri yarışmasına katılan firmaların projelerinin bağımsız bir jüri tarafından değerlendirildiğini vurgulayan Yayalar, “Yarışmaya katılan projeleri bir yol boyunca emek harcayarak değerlendirerek ödül kazanan firmaları belirleyen jürimize ve katılan firmalara; çevreyi doğayı koruyan, sürdürülebilir bir geri dönüşüm sisteminin gelişimine katkı sağlayan herkese çok teşekkür ediyorum” dedi.
Çevreci, doğaya saygılılara takdir ve teşvik!
ÇEVKO Vakfı Genel Sekreteri Mete İmer ise PRO Europe (Packaging Recovery Organization Europe) tarafından akredite edilen Yeşil Nokta Ödülleri yarışmasının çevreci, doğaya saygılı firmaları takdir ve teşvik açısından büyük önem taşıdığını kaydetti.
Türkiye’de 1038 firmanın uluslararası boyutta geçerliliği bulunan Yeşil Nokta markasını ambalajlarında kullandığını belirten İmer, “Yeşil Nokta işareti, tüketici nezdinde büyük önem taşıyor; çünkü tüketici bu işareti gördüğünde, o firmanın geri dönüşüm konusunda yükümlülüklerini yerine getiren bir firma olduğunu anlıyor. Dolayısıyla o ambalajlı ürün çevre konusunda bilinçli tüketici için önemli bir tercih sebebi oluşturuyor” diye konuştu. İmer, sözlerini şöyle sürdürdü:
“ÇEVKO Vakfı’nın 25 yıldır yürüttüğü ambalaj atıklarının geri kazanımı çalışmalarıyla 4,7 milyon ton atık sisteme geri kazandırıldı, ülke ekonomisine yaklaşık 5 milyar 800 milyon dolarlık katkı sağlandı. Bu çalışmalarla 651 bin dönüm orman arazisine eşdeğer olan 32,5 milyon adet ağaç kesilmekten kurtuldu. 760 bin kişinin yıllık su tüketimine eşdeğer olan 50,6 milyon m3 su tasarrufu sağlandı. 7,4 milyon ailenin yıllık elektrik tüketimine eşdeğer 20,4 milyar kWh elektrik tasarrufu yapılmış oldu. 11 bin olimpik yüzme havuzuna eşdeğer olan 27,7 milyon m3 depolama alanından, 21 milyon araç deposuna eşdeğer olan 942,6 milyon litrelik fosil yakıt tasarrufu sağlandı.”
Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri
Törende sahiplerini bulan Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri’ni kazanan firmalardan birisi de gıda sektöründen PepsiCO oldu. İşte Yeşil Nokta Sanayi Ödülleri’ni kazanan firmalar:
Atık Yönetim Sistemi ve Uygulamaları Kategorisi:
Sıfır atık / sıfır kayıp hedefiyle “Sürdürülebilir Atık Yönetim Sistemi ve 5R Atık Azaltım Uygulamaları” ile araç başı üretim atıklarını %11 azaltan Tofaş Türk Otomobil Fabrikaları A.Ş.
“Doğayı İyileştiren Atık Yönetim Sistemi ve Uygulamaları” projesiyle geri dönüştürülebilir atıklarını %32 azaltan Abdi İbrahim İlaç San. Tic. A.Ş.
Çevre Konulu Sosyal Sorumluluk Uygulamaları Kategorisi:
“Cam Yeniden Cam” projesi ile cam konusunda 203 bin öğrenciye eğitim veren ve 13 bin cam kumbarası dağıtan Anadolu Cam. San. A.Ş.
“Sürdürülebilir Tarım için PepsiCo Tarsus Fabrika Çiftçi ile Elele” projesi ile yüksek mineral içerikli fabrika atıklarını, yerel çiftçinin organik atık olarak kullanmasını sağlayan ve verdiği eğitimlerle kimyasal gübre kullanımının %30 azaltılmasına destek olan PepsiCo Türkiye.
Yeşil Nokta Teşvik Ödülleri
Sürdürülebilir geri dönüşüm sistemine katkı sağlayan çalışma ve projeleriyle katıldıkları kategorilerde Yeşil Nokta Teşvik ödülü kazanan firmalar ise şunlar:
Atık Yönetimi Sistemi ve Uygulamaları Kategorisi: Klimasan Klima San. ve Tic. A.Ş.
Ambalaj Tasarımında Kaynak Azaltarak Önleme Uygulamaları Kategorisi: PepsiCo Türkiye ve Mondi Tire Kutsan Kağıt ve Ambalaj San. A.Ş.
Çevre Konulu Sosyal Sorumluluk Uygulamaları Kategorisi: Viko Elektrik ve Elektronik Endüstrisi San. ve Tic. A.Ş.
Yeşil Nokta Basın Ödülleri
Törende, bu yıl 5’ncisi düzenlenen “Geleneksel Yeşil Nokta Basın Ödülleri” kapsamında; çevre ve geri dönüşüm konusuna duyarlılık gösteren, bu konuda kamuoyunu bilgilendirmeye öncelik veren haberleriyle öne çıkan basın yayın kuruluşlarına da ödülleri verildi.
TV kanalları arasında CNN Türk TV; gazete kategorisinde Dünya Gazetesi; radyo kategorisinde TRT Radyo 1’de yayınlanan “Çevreci Yaklaşım” programı Yeşil Nokta ödülü kazanırken; dergi kategorisinde Ambalaj Dünyası, haber ajansı alanında Doğan Haber Ajansı (DHA), internet haberde ise Yeşilist.com kategorisinde ödüle hak kazandı.
ÇEVKO Vakfı’nın her yıl Çevre ve Şehircilik Bakanlığı iş birliği ile yaptığı; geri dönüşüm bilincini geliştirmek hedefi ile tüm Türkiye genelindeki TV kanallarına sunduğu ve gönüllülük esasına dayalı olarak yayınlanan kamu spot filmine en çok yer veren LİG TV ise “Yeşil Nokta 2016 Özel Ödülü”nün sahibi oldu.
Yeşil Nokta nedir?
Yeşil Nokta ilk olarak 1990’lı yılların başında Almanya’da, Yeşil Nokta Sistemi olarak adlandırılan ambalaj atıklarının kaynağında ayrı toplama sistemine giren ambalajların belirlenmesi için kullanılmaya başlandı. Yeşil Nokta işaretinin Avrupa ve çevresindeki ülkelerde kullanımını sağlamak için 1995 yılında “Packaging Recovery Organization Europe – PRO Europe” kuruldu. PRO Europe, kar amacı gütmeksizin, bu ülkelerin geri kazanım sistemlerine, her ülkeden bir sistem olmak üzere, Yeşil Nokta lisansı kullanım hakkını veriyor. Sanayi sorumluluğunu simgeleyen, uluslararası bir model haline gelen Yeşil Nokta, o ambalajlı ürünü piyasaya süren ekonomik işletmenin ambalaj atıklarının geri kazanımı ile ilgili yasal yükümlülüklerini yerine getirdiği anlamına geliyor. ÇEVKO Vakfı, 2002 yılında PRO-Europe’la yaptığı sözleşme ile uluslararası “Yeşil Nokta” markasının Türkiye’deki kullanım hakkını elde etti. ÇEVKO, Avrupa’da çok yaygın olan bu markayı ülkemizde de kullanmak isteyen piyasaya sürenlerle alt lisans sözleşmesi yapıyor.
Yeşil Nokta çoğunluğu AB üyesi 31 ülkede geçerli. Halen 170.000’den fazla kuruluş, ambalajları üzerinde Yeşil Nokta markasını kullanıyor. Yeşil Nokta’nın kullanıldığı ambalaj miktarı ise yıllık olarak 460 milyar adede ulaşmış durumda. Yeşil Nokta sistemi 300 milyon tüketiciyi kapsıyor.
(7)