İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamulleri ihracatçıları Birliği (İKMİB) ve İstanbul Demir ve Demirdışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) tarafından düzenlenen 3. Plastik ve Metal Ambalaj Tasarım Yarışması Ödülleri sahiplerini buldu.
İhracattaki katma değeri tasarım ile artırmayı hedefleyen İKMİB ve İDDMİB, plastik ve metal ambalaj sektörlerinde yaratıcı ve uygulanabilir tasarımların teşvik edilmesi amacıyla Plastik ve Metal Ambalaj Tasarım Yarışması’nı bu yıl üçüncü kez düzenledi.
“Kültürü Ambalajla”
3. Plastik ve Metal Ambalaj Tasarım Yarışması’na bu yıl 260 tasarım başvurdu. Plastik ve Metal Ambalajın yanı sıra bu yıl “Kültürü Ambalajla” mottosuyla Türk kültürüne özgü geleneksel ürünlere yönelik ambalajlar Konsept kategorisinde yarıştı.
Yarışmada üç kategoride Profesyonel ve Öğrenci olmak üzere dereceye giren tasarımlara toplamda 159 bin TL ödül verildi. Yarışmanın birincileri yurtdışındaki prestijli ambalaj fuarlarını ziyaret etme ve Ekonomi Bakanlığı’nın yurt dışı eğitim bursundan yararlanma şansı da kazandı.
Annelere hijyenik devam sütü
3. Plastik ve Metal Ambalaj Tasarım Yarışması katılımcıları, plastik ve metal ambalajın kullanıldığı yaratıcı tasarımlar ortaya koydular. İçlerinde sokak kedilerinin mama ve su ihtiyacını aynı anda karşılayan sevimli mama kabı da var, annelerin dışarıya çıktıklarında işlerini kolaylaştıracak hijyenik devam sütü ambalajı da…
İhraç ürünlerinin tasarım değeri yüksek ambalajlarda sunulması amacıyla tasarımcı ve sanayiciyi aynı platformda bir araya getiren yarışmanın ödülleri, Dış Ticaret Kompleksi’nde yapılan törende sahiplerini buldu. Törene, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, İKMİB Yönetim Kurulu Başkanı Murat Akyüz, İDDMİB Başkanı Rıdvan Mertöz, tasarımcılar, sektör temsilcileri, akademisyenler ve öğrenciler katıldı.
“Ambalaj, ürünün imajını etkiliyor”
Ürünleri korumak yanında işlevsellik, estetik ve kimlik kazandıran ambalajın ürünün imajını önemli oranda etkilediğini belirten İKMİB Başkanı Murat Akyüz, şunları söyledi:
“Ürünlerin imajını oluşturan en önemli etken ambalajlar. Bir ürün istediği kadar kaliteli olsun eğer ambalajı kötüyse tercih edilirliği de az oluyor. Günümüzde ambalajın satışa etkisi dünyaca kabul edilen bir gerçek olarak karşımıza çıkıyor. Marka ile tüketicinin ilk buluşmasında ambalaj verilmek istenen mesajı en doğru ileten araç. Bu doğrultuda tasarım ve markalaşmaya duyulan ihtiyaç da hızla artıyor. Eğer bizler de sürdürülebilir ihracat artışından söz etmek istiyorsak mutlaka ambalaj tasarımına yatırım yapmalıyız. Ürünlerimizde özgün tasarım kullanımı arttıkça tercih edilirlikleri de artacak. Ambalaj tasarımındaki ilerlemelerin diğer tüm ihracatçı sektörlerimize de olumlu yansımaları olacaktır. Sanayicilerimiz ile tasarımcıları aynı platformda buluşturduğumuz etkinliğimiz sektöre katkısı kadar tasarımcılarımıza sağladığı motivasyon ile de önem taşıyor.”
Rıdvan Mertöz: “Tasarımda emekleme aşamasındayız”
2023 hedeflerine Ar-Ge ve tasarıma yatırım yapmadan ulaşmanın mümkün olmayacağını vurgulayan İDDMİB Başkanı Rıdvan Mertöz de, “Ülkemizde Ar-Ge ve tasarım kavramları çok yeni, tasarımda henüz emekleme safhasındayız ama bu emekleme döneminden hızlıca çıkacak ve koşar adım ilerleyeceğiz. İnanıyorum ki bundan sonra yarışmalardan çıkan tasarımlar üretilecek, ihracatımıza ve ekonomimize katkı sağlayacak. Tasarım yarışmamızı farklı konseptlerle önümüzdeki yıllarda da sürdüreceğiz” dedi.
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi ise ihracatta katma değerin artırılmasında tasarımın büyük önem taşıdığına dikkat çekerek, “Türkiye mutlaka yüksek teknolojiye yatırım yapmak ve katma değeri yüksek ürünler üretmek zorundadır. Bunun için de inovasyon ve tasarıma yatırım yapmak şart. Tasarım yarışmaları bu anlamda çok büyük önem taşıyor. 21 farklı sektörde tasarım yarışmaları düzenliyoruz. 2023’te 500 tasarım merkezi ve 500 Ar-Ge merkezi hedefimiz var. Ar-Ge merkezi açma konusunda firmalara destek kapsamında çalışmalarımız sürüyor” diye konuştu. Büyükekşi, tüm tasarımcıları ve öğrencileri, 19-23 Ekim 2016 tarihlerinde düzenlenecek Türkiye Tasarım Haftası’na da davet etti.
Türkiye ambalaj sektörü
Dünyadaki büyüklüğü 820 milyar dolara ulaşan ambalaj sektörü, ülkemizde 17 milyar dolarlık pazar büyüklüğüne sahip. Plastik ambalajlar %37’lik pay ile pazarda ilk sırayı alıyor.
Yaklaşık 3 bin firmanın faaliyet gösterdiği Türkiye ambalaj sektörü 2015 yılında 595 milyon dolar, 2016’nın ilk yarısında ise 280,2 milyon dolarlık dış ticaret fazlası verdi. Ambalaj sektörünün direkt ihracatı 2015 yılında 3,7 milyar dolara ulaştı. Geçtiğimiz yıl sektör ihracatından en fazla payı %68 ile plastik ambalaj, %21’lik pay ile karton ambalaj ve %9’luk pay ile metal ambalaj aldı.
Ambalaj Sektörü, 2016 yılının ilk 6 ayında 1,97 milyar dolar ihracat yaparak geçen yılın aynı dönemine göre değer bazında %9, miktar bazında %24 artış sağladı. Bu dönemde en fazla ihracat yapılan ilk 10 ülke; Almanya, İngiltere, Irak, Fransa, İtalya, İsrail, İran, Hollanda, Bulgaristan ve ABD olarak sıralandı. Türkiye ambalaj sektörü 2023 yılında 30 milyar dolarlık büyüklük ve 10 milyar dolarlık ihracata ulaşmayı hedefliyor.
(6)