TZOB Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, temmuzda üretici-market fiyat farkının en fazla elma, salatalık, patates, kuru incir ve kuru kayısıda görüldüğünü bildirdi. Bayraktar ayrıca, aynı dönemde market fiyatlarında 4 üründe fiyat değişimi görülmediğini, 16 üründe azalma, 17 üründe ise fiyat artışı olduğunu belirtti.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği’nden yapılan yazılı açıklamada, patlıcan, süt, mısırözü yağı ve toz şeker fiyatında değişim görülmezken, fiyat düşüşünün yüzde 25,07 ile en fazla yeşil soğanda meydana geldiği ifade edildi. Bunu yüzde 12,48 ile kuru incir, yüzde 12,32 ile çilek, yüzde 11,78 ile nohut, yüzde 10,62 ile kiraz izledi.
Bayraktar, markette en fazla fiyat artışının ise yüzde 24,74 ile yeşil fasulyede olduğuna dikkati çekerek, bunu yüzde 17,69 ile salatalık, yüzde 15,93 ile domates, yüzde 9,91 ile elma, yüzde 9,77 ile fındık ve yüzde 9,02 ile karpuzun takip ettiğini bildirdi.
7 ürünün fiyatında azalma
Temmuz ayı üretici fiyatlarında, 10 üründe fiyat değişimi görülmezken, 7 üründe azalma, 16 üründe ise fiyat artışı meydana geldiğini belirten Bayraktar, zeytinyağı, pirinç, nohut, kuru fasulye, çilek, elma, limon, patates, maydanoz ve kabak fiyatlarında değişim görülmezken, fiyatı en fazla düşen ürünün yüzde 14,29 ile kuru incir, en fazla artan ürünün de yüzde 29,63 ile domates olduğunu ifade etti.
Market ve üretici fiyatları arasında fark
İzledikleri 33 üründe market ve üretici fiyatları arasında ortalama yüzde 186,5 fiyat farkı görüldüğüne işaret eden Bayraktar, temmuzda üretici-market fiyat farkının en fazla yüzde 421 ile elmada görüldüğünü, elmadan sonra fiyat farkının sırasıyla salatalıkta yüzde 385, patateste yüzde 380, kuru incirde yüzde 307, kuru kayısıda yüzde 305, patlıcanda yüzde 282’yi bulduğunu belirtti.
Üretici ve market fiyatlarında domates, yeşil fasulye, sivri biber, salatalık, karpuz, havuç, kuru soğan gibi sebzelerde son bir ayda fiyat artışı olduğunu vurgulayan Bayraktar, şunları kaydetti:
“Bu ürünlerin en fazla üretiminin yapıldığı Akdeniz Bölgesi’nde sera üretiminin tamamlanmasının ardından yayla üretiminde hasat başlamaktadır. Ancak sera üretiminin yoğun olduğu dönemde Rusya’ya yapılan ihracattaki kısıtlama nedeniyle fiyatların gerilemesi, domates, sivri biber ve salatalık ürünlerinin yayla ekimini azaltmıştır.
Ekim alanının Akdeniz Bölgesi’nde daralması, İç Anadolu Bölgesi’nde ise hasadın henüz yeterince yoğunlaşmaması, domates, sivri biber ve salatalıkta fiyat artışına yol açtı. Yeşil fasulyedeki fiyat artışında, üretimde ilk sırada bulunan Samsun’da yaşanan sel afeti nedeniyle gerçekleşen verim kaybı etkili oldu.
Kuru soğanda hasat edilen ürün miktarındaki azalmaya bağlı arzdaki daralma nedeniyle fiyatlarda artış görüldü. Fındıkta ise hasadın başlamamış olması ve bu yıl rekoltenin düşük tahmin edilmesi yüzünden üretici ve market fiyatları arttı.”
(5)