Küresel piyasa araştırma firması Euromonitor International tarafından yayınlanan yeni verilere göre, tüketiciler “masum” ürünleri tanımlamak için etiketleri daha çok inceliyor. Buna paralel olarak organik ve belirli bileşenleri içermeyen gıdaların Avrupa’da gördüğü ilgi de artıyor.
Doğu Avrupa’da, 2015 yılında 2016’da organik ve belirli bileşenleri içermeyen (BBİ) ürünlerin satışı sırasıyla %8,8 ve %10,6 arttı. Batı Avrupa’da ise bu oranlar %11,5 (BBİ) ve %5,4 (organik) olarak gerçekleşti. Geçtiğimiz yıl organik ürünlerin Avrupa’daki satışlar 13,8 milyar avroya ulaştı. Belirli bileşenleri içermeyen (BBİ) gıdalarda ise bu rakam 7,8 milyar avro.
Bu ürünlere yönelik ilgi yalnızca Avrupa’da değil tüm dünyada büyüyor. Küresel olarak organik ürünler %7’lik büyüme ile 33,7 milyar avro olarak gerçekleşirken, BBİ ürünler %6,8 büyümeyle 30 milyar avroya ulaştı.
Organik ve…içermez gıdalar hızla büyüyor!
Euromonitor’ün yeni analizine göre, “sağlık” kategorisinde 2016 yılında küresel anlamda en önemli satış büyümesini sağlayan ürünler şu şekilde:
- Glüten içermeyen ürünler (%12,9 artış),
- Organik tuzlu atıştırmalıklar (%12,7 artış),
- Organik çorbalar (%11,7 artış)
Etsiz ürünler de %11,4’lük dikkat çekici bir büyüme ile 2,4 milyar avroluk satış hacmine ulaştı.
Tüketiciler etiketlere bakıyor
Euromonitor’ün sağlık kategorisinin başındaki isim Ewa Hudson’a göre, organik ve BBİ ürünlerdeki bu artışın nedeni, tüketicilerin etiketleri “hiç olmadığı kadar dikkatli” bir şekilde okuması. Hudson, “İnsanlar doğal bileşenlerin peşinde. Tüketiciler ‘masum’ bir tercih anlamına gelen ürünleri tercih ediyor” şeklinde konuştu.
Belirli bileşenleri içermeyen gıdalar gittikçe yaygın hale geliyor. 1,4 milyar avroluk satış hacmiyle İngiltere bu ürünlerin Avrupa’daki en büyük piyasası. İngiltere’yi İtalya (1,2 milyar avro) ve Almanya (1,1 milyar avro) takip ediyor. İspanya’daki satışlar da %14,5’lik ciddi bir artışla 889 milyar avroya yükseldi.
Organik ürünlerde ise, 3,7 milyar avroluk bir hacimle Almanya başı çekiyor. Almanya’yı takip eden Fransa’da ise bu kategori %7,1’lik önemli bir artışla 2,4 milyar avroya yükseldi. Bu kategoride en büyük 3. ülke konumunda olan İngiltere’deki %1,4’lük yavaş sayılabilecek bir artış oranı söz konusu.
Hudson’a göre, doğal ve temiz etiket trendiyle aynı doğrultuda olan organik kategorisinin geleceği oldukça parlak.
2010 itibariyle %15
Ancak bu sağlık ürünlerinde işler pek iyi değil. Hudson’a göre 2015 ve 2016 kategori için genel anlamda “hayal kırıklığıyla” dolu yıllar oldu. Endüstri son 10 yıllık dönemdeki en düşük büyüme rakamlarıyla karşı karşıya. Hudson’a göre Çin ve Arjantin gibi gelişmekte olan önemli piyasalar beklentilerin altında kaldı. Gelişmiş ülkeler arasında önemli bir yere sahip olan ABD’de de durum pek iç açıcı değil.
(11)