CDP Türkiye ‘2016 İklim Değişikliği Raporu’ açıklandı. İklim değişikliği ile mücadele konusunda üstün performans göstererek CDP Küresel A Listesi’nde yer alan 193 şirket ödüllendirildi. ‘CDP Küresel A Listesi’nde bu yıl Türkiye’den iki şirket yer aldı: Arçelik ve Garanti Bankası. ‘CDP Türkiye İklim Liderleri Ödülleri’ne ise Brisa, Coca-Cola İçecek, Çimsa, Ekoten Tekstil, Migros, Pınar Süt ve Tofaş layık görüldü.
Sabancı Üniversitesi Kurumsal Yönetim Forumu tarafından Çimsa’nın ana sponsorluğu ve Deloitte Türkiye’nin derecelendirme ve raporlama desteği ile yürütülen CDP Türkiye 2016 İklim Değişikliği Programı Raporu açıklandı. Rapor, dün Zorlu Performans Sanatları Merkezi’nde Zorlu Holding’in desteği ile gerçekleştirilen etkinlik ile kamuoyuna duyuruldu.
Şirketlerin iklim değişikliğine yönelik stratejilerini uluslararası kurumsal yatırımcıların bilgisine sunabileceği bir platform sağlayan CDP, dünyanın en prestijli ve yaygın çevre girişimi olarak kabul ediliyor. CDP Türkiye 2016 İklim Değişikliği Raporu, CDP’ye Türkiye’den dahil olan 50 şirketin verdikleri yanıtların analizini içeriyor.
Etkinlikte, Posta Gazetesi Ankara Temsilcisi ve CNN Türk Haftasonu Programı Sunucusu Hakan Çelik’in moderatörülüğünde gerçekleşen “CDP A Listesi CEO Paneli”nde, CDP Küresel A Listesi’nde yer alan Arçelik’in CEO’su Hakan Bulgurlu ve Garanti Bankası’nın CEO’su Fuat Erbil konuşmacı oldular.
CDP Küresel A listesi ve CDP Türkiye İklim Liderleri
BIST-100 şirketlerinin toplam piyasa değerinin %50’sini oluşturan şirketler CDP platformu aracılığı ile iklim değişikliği risklerini ve yarattığı fırsatları nasıl yönettiklerini yatırımcılara ve diğer paydaşlarına açıkladılar. Bu şirketlerin %91’i iklim değişikliğini iş stratejilerine entegre ettiğini, %94’ü de iklim değişikliğini üst düzey ve yönetim kurulu seviyesinde ele aldığını belirtti.
“CDP Küresel A listesi” ve “CDP Türkiye İklim Liderleri” Ödülleri de etkinlikte sahiplerini buldu. Dünyada CDP’ye yanıt veren ve iklim değişikliği ile mücadelede başı çeken 193 şirketin yer aldığı “CDP Küresel A Listesi” içerisinde bu sene Türkiye’den iki şirket yer aldı: Arçelik ve Garanti Bankası. Bu iki şirket etkinlik sırasında liderlik ödüllerini teslim aldı. CDP Türkiye İklim Liderleri Ödülleri”ne ise Brisa, Coca-Cola İçecek, Çimsa, Ekoten Tekstil, Migros, Pınar Süt ve Tofaş layık görüldü.
Ödülleri; Brisa adına İnsan Kaynakları ve Kurumsal Gelişim Direktörü Nilgün Özkan, Coca-Cola İçecek adına Kurumsal İlişkiler Direktörü Atilla Yerlikaya, Çimsa adına Genel Müdür Nevra Özhatay, Ekoten Tekstil adına Genel Müdür İshak Aydın Öztürk, Migros adına İnsan Kaynakları ve Endüstri İlişkileri Genel Müdür Yardımcısı Demir Aytaç, Pınar Süt adına Genel Müdür Gürkan Hekimoğlu ve Tofaş adına Dış İlişkiler Direktörü Güray Karacar aldılar.
CDP Türkiye 2016 İklim Değişikliği Raporu bulguları
İklim değişikliği konusunda şirketlerin sorumluluk algısı CDP Türkiye’nin faaliyetine başladığı 2010 yılından bu yana artmaya devam etti. 2010 yılında yanıt veren şirket sayısı 11 iken, bu yıl toplam 50 şirket yanıt verdi. Yanıt veren şirketlerin 38’i BIST 100 içindendi. CDP derecelendirme metodolojisine göre Türkiye’den toplam dokuz şirket A ve A- bandında yer aldı.
Hedef: Emisyon azaltımı
Daha fazla şirket emisyonlarını azaltmak için hedef belirledi. Bu yıl kendilerine mutlak hedef belirleyen şirketlerin oranı yüzde 41’e yükseldi. 2015 yılında bu oran yüzde 25’ti. Yoğunluk hedefi belirleyen şirketlerin oranı ise yüzde 29’dan yüzde 35’e yükseldi.
Artık daha fazla şirket emisyon azaltımı için inisiyatif almaya başladı. Yanıt veren şirketlerin yüzde 85’i en az bir emisyon azaltım inisiyatifi belirlediğini raporladı. Bu inisiyatiflerin yüzde 70’i ise enerji tasarrufu süreçleri ile ilgili. Bu alanda şirketler tarafından toplamda 72 adet inisiyatif raporlandı.
Bazı sektörlerdeki şirketlerin yanıt verme oranı yükselirken enerji yoğun sektörler geride kaldı.
Paris Anlaşması’nın yürürlüğe girmesi küresel ölçekteki işletmeler üzerinde harekete geçirici bir etkiye sahip oldu, ancak Türkiye’de düşük karbonlu ekonomiye geçiş hızı beklenenden yavaş. Küresel CDP raporunda yanıt veren şirketlerin yüzde 85’i emisyon azaltım hedefi koyarken, Türkiye’de bu oran yüzde 79. Küresel raporda şirketlerin yüzde 55’i emisyon azaltım hedeflerini 2020 ve sonrası için belirlerken, Türkiye’deki şirketlerin sadece yüzde 32’si aynı zaman dilimi için hedef koyuyor. Buna ek olarak küresel raporda yer alan şirketlerin yüzde 29’u iklim risklerini ve fırsatlarını yönetmek için karbon fiyatlandırması uygularken Türkiye’de bu oran yüzde 18.
İklim değişikliği ve iş stratejileri
Şirketlerin büyük bir bölümü enerji verimliliğini artırarak maliyetlerini ciddi oranda düşürebileceklerini farketti. Yanıt veren şirketlerin yüzde 50’si 1 yıldan az bir zamanda geri dönüşü olacağını belirttikleri girişimler başlattılar.
Gelişmiş emisyon raporlaması: 2016 yılında, yanıt veren şirketlerin yüzde 79’u doğrudan (Kapsam 1) ve dolaylı (Kapsam 2) emisyon verilerini açıkladı. Şirketlerin yüzde 62’sinin ise emisyon rakamları geçen seneye oranla arttı. 2016’da yanıt veren şirketlerin yüzde 68’i Kapsam 3 emisyonlarını da raporladı.
Daha çok şirket emisyon rakamlarını doğrulatmaya başladı ancak Kapsam 3 emisyonları için oranlar hala düşük. 2016’da yanıt veren şirketlerin doğrulattıkları emisyon paylarına baktığımızda Kapsam 1 doğrulatma oranı yüzde 96 fakat bu oran Kapsam 3 için sadece yüzde 37.
İklim yönetimini iş stratejilerine entegre eden şirket sayısı artıyor: Şirketlerin yüzde 91’i iklim değişikliğini iş stratejilerine entegre etti. Şirketlerin yüzde 79’u ise emisyonlarını düşürmek üzere hedef belirledi. 2016 yılında yanıt veren şirketlerin yüzde 24’ü yenilenebilir enerji hedefleri olduğunu belirtti.
İklim değişikliği ile ilgili konuların şirketlerin üst yönetimlerde ele alınması oranında artış yaşandı. Şirketlerin yüzde 94’ü iklim değişikliği konusunu üst düzey ve yönetim kurulu seviyesinde ele aldıklarını belirtti.
Şirketlerin risk olarak gördükleri konular; itibar (yüzde 59), enerji / petrol fiyatları ve diğer düzenlemeler (yüzde 50), değişen sıcaklık dereceleri, sağanak yağışlar ve kuraklık ve değişen tüketici davranışları olarak belirtildi.
Şirketlerin fırsat olarak gördükleri konular ise; itibar (yüzde 50), değişen tüketici davranışları (yüzde 44), ticaret sistemi, sıcaklıktaki sıra dışı değişiklikler ve uluslararası anlaşmalar.
Özetle, iklim değişikliği ile ilgili konular Türkiye’de şirketlerin üst yönetimleri tarafından izleniyor, Türkiye’deki şirketler itibar konusunda oldukça duyarlılar, değişen tüketici davranışları ve yeni ticaret sisteminin fırsatlar yaratabileceğini düşünüyorlar, emisyonlarını düşürmek üzere hedefler belirliyorlar.
(26)